The Sessions

“Eigenaardig toch, al die mooie vrouwen die verliefd worden op zo’n man die helemaal verlamd is”, zei de mij onbekende heer naast wie ik na THE SESSIONS stond te wachten.

Dat een film over een verlamde man die seks wil dat soort gesprekken in gang zet, past in de opzet van de regisseur. “Het gevecht om te overleven is zeker een deel van het verhaal, maar het verhaal dat ik wilde vertellen gaat meer over het gevecht om contact te krijgen met anderen”, zegt regisseur Lewin, die net als hoofdpersoon Mark O’Brien polio gehad heeft als kind, nog een reden waarom deze (waargebeurde) geschiedenis hem aantrok. Mark O’Brien kon na zijn ziekte bijna niet meer bewegen en had het grootste deel van de dag een ijzeren long nodig. Dat hield hem niet tegen om Engels en journalistiek te gaan studeren - waarbij hij rondreed op een elektrische brancard -, artikels en gedichten te schrijven en een kleine uitgeverij op te richten.

Lewin introduceert Mark in 1988, op het moment dat hij vriendschap sluit met een nieuwe, weinig conventionele priester (een geweldige William H. Macy). De open gesprekken met die man doorsnijden voortdurend het verhaal, zodat de relativerende humor nog sterker naar voren komt. Al snel blijkt dat Mark graag seks wil voor zijn lichaam hem helemaal in de steek laat, en hij wil graag de goedkeuring van de priester. Seks is immers een van de meest voorkomende thema’s in de Bijbel, zo argumenteert Mark, en dus zou het passend zijn als hij een vrouw leerde kennen “in de Bijbelse zin van het woord”. De priester denkt dat God Mark wel een “free pass” zal geven, en Mark wendt zich tot een sekstherapeute, met wie hij een aantal onverwacht tedere sessies heeft die zijn leven ingrijpend zullen veranderen. Maar ook therapeute Cheryl blijft niet onbewogen, ondanks haar bijna zakelijke aanpak. We zien overigens dat het contact met Mark veel mensen verandert – en ook de kijker heeft na de visie een andere, ontroerde blik op de werkelijkheid.

En daar zit het verschil met zeker niet onverdienstelijke films zoals Hasta la vista of Yo, también die ook overtuigend tonen dat iedereen recht heeft op het beleven van zijn seksualiteit. Na THE SESSIONS, een film die net zo grappig, breekbaar en integer is als zijn hoofdpersonage, blijft vooral het kippenvel.

Geschreven door EVELIEN VAN VESSEM

The Sessions

06/03/2013