Seules les bêtes

In januari kende hij een korte bioscooprelease, onopvallend in Vlaanderen. Door de huidige verhoogde aandacht voor thuiskijken, krijgt SEULES LES BÊTES een tweede kans. Smartphones weg, gordijnen toe, voor een mozaïekverhaal op nieuwe hoogte.

De veelvuldig bekroonde thriller SEULES LES BÊTES van misdaadauteur Colin Niel dateert pas van 2017 en is nu al verfilmd. Van haastwerk kan je regisseur Dominik Moll echter niet beschuldigen, daarvoor is het scenario te fijnmazig en te ingenieus. De roman doet een mysterieuze verdwijningszaak aan het Franse Centraal-Massief uit de doeken in vijf hoofdstukken, telkens vanuit het standpunt van een van de betrokkenen, personages die op het eerste gezicht niets met elkaar te maken hebben. In de verfilming komen scènes stukje bij beetje in een ander daglicht te staan, tot op het einde alle puzzelstukjes in elkaar geschoven zijn. Het procedé doet denken aan de meeste detectives van Agatha Christie. Een verdienste is dat de niet-lineaire raamvertelling van SEULES LES BÊTES allerminst gekunsteld overkomt. De verhaallijnen blijven intrigeren, net als de verborgen motieven van de personages. Dominik Moll speelt bovendien niet vals tegenover de kijker door intriges te tonen die niet echt gebeurd zijn, wat het recente Knives Out helaas wel af en toe deed. De verschillende plotlijnen komen uiteindelijk netjes samen, zelfs al brengt een subplot de kijker plots tot in het kleurrijke, lawaaierige Abidjan, wat de tot dan toe volgehouden winterse sfeerschepping in geïsoleerd Frankrijk volledig doorbreekt. Overigens was ook die verre uitstap al aangekondigd in de toen nog niet te plaatsen openingsscène.

In zijn zesde film bereikt de Frans-Duitse cineast Dominik Moll opnieuw het niveau en de impact van zijn doorbraak Harry, un ami qui vous veut du bien (2000), toen nog vrij rauw over een oplichter die zich weet op te dringen bij een naïef jong gezin op vakantie in de Auvergne. Dit keer is de scope veel ruimer, met meer locaties en tijdslijnen en ook veel meer personages. Een groot deel van het plezier bij SEULES LES BÊTES zit in de ontdekking van de verbanden tussen die figuren. Elk op hun eigen manier trachten ze uit de eenzaamheid te ontsnappen, op zoek naar een beetje liefde, ook al zijn de consequenties desastreus. Zelfs de vage titel smeekt om een aanvulling.

Bekijk SEULES LES BÊTES online op Proximus Pickx en Universcine.

Geschreven door HUGO BERNAERS

Seules les bêtes