Shadow Dancer

James Marsh gaat in SHADOW DANCER de politieke thrillertoer op. Clive Owen vertolkt een MI5-agent die een IRA-activiste annex alleenstaande moeder - verdacht van een verijdelde bomaanslag op de Londense metro - de kans geeft om op vrije voeten te blijven als ze informante wordt. Gaat ze niet akkoord dan verliest ze het hoederecht over haar zoontje. Verscheurd door gewetensbezwaren tegenover haar IRA-steunende familie, ziet ze uiteindelijk geen andere uitweg meer en stemt in. Haar medewerking brengt echter heel wat persoonlijke risico's voor haar en haar kind mee.

De toon van SHADOW DANCER is zeer ingetogen. In plaats van te vervallen in gratuit geweld en dito achtervolgingen, eigen aan het genre, kiest Marsh voor subtiel opgebouwde suspense. De sfeer sleurt alles en iedereen mee naar een spannende, onverwachte climax. Regie, beeldregie, verhaalontwikkeling en vertolkingen behelzen zoveel details dat de aandacht van de kijker geen seconde mag verslappen, wil die alle clous kunnen absorberen. Vormelijke raakpunten met Tinker Tailor Soldier Spy zijn er weliswaar maar SHADOW DANCER vaart toch hoofdzakelijk op eigen kompas. Toch loopt niet alles overal perfect. Een opborrelende romance tussen twee sleutelpersonages voelt enigszins gefabriceerd aan en ook de rol van Gillian Anderson komt - door de veel te lage graad van verhaalparticipatie - niet meteen tot zijn recht.

De vlijmscherpe regie van Marsh overschaduwt ruimschoots de (kleine) tekortkomingen en maakt zelfs een tweede kijkbeurt de moeite. Als SHADOW DANCER een ding bewijst, dan is het wel dat politieke thrillers niet altijd mokerslaguitdelende stormrammen hoeven te zijn, maar ook kunnen intrigeren en fascineren als een rustig kabbelend beekje.

Geschreven door DIMITRI DEWEVER

Shadow Dancer

16/01/2013