Sinterklaas en de Pietenschool

Voor Lucas is de gouden pepernoot wat de gouden wikkel is voor Sjakie uit Sjakie en de chocoladefabriek: een ticket achter de schermen bij zijn grote held. Dit jaar geeft Sinterklaas één iemand immers de kans om zijn kasteel én de Pietenschool in Spanje te komen bezoeken, mits die de gouden pepernoot vindt. Terwijl Lucas de echte gouden pepernoot weet te lokaliseren, beslist Simon – een speelgoedwinkeleigenaar die niets verkoopt wanneer Sinterklaas gratis pakjes uitdeelt – er zelf eentje te vervalsen om zo de Pietenschool te infiltreren en alle Pieten te doen zakken voor hun Pietenexamen. Dan kan Sinterklaas dit jaar niet naar Nederland en Vlaanderen komen en kan Simon rustig doorgaan zijn dure speelgoed te verkopen. De vraag is of hij erin slaagt roet in het pieteneten te strooien.

SINTERKLAAS EN DE PIETENSCHOOL is een aangename familiefilm met een niet al te ingewikkelde plot en een goede cast. Storend is wel het feit dat ervoor geopteerd is enkele Nederlandse Pieten te laten dubben door Vlaamse acteurs, maar dat de lijn niet consequent genoeg is doorgetrokken. Zeer slechte lip sync en niet heropgenomen Nederlandse zangnummers maken dat de acteurs in kwestie niemand voor het lapje houden – taalgewijs dan toch niet. Diezelfde nummers brengen echter wel het nodige ritme in het verhaal. De catchy tekst en de eenvoudige danspasjes zullen we zeker nog tegenkomen de komende maanden. In het begin komen de Pieten niet echt over als de helden die Lucas in gedachten moet hebben gehad toen hij op de stoomtrein (die duidelijk gebruik maakte van blue screen in plaats van kolen) naar Spanje stapte, de school lijkt wel bevolkt door dommeriken. Het is een vorm van humor die blijkt te werken en uiteindelijk kan elke Piet toch nog uitblinken in zijn of haar kerndiscipline, zij het dansen, cool wezen, snoepen, touwklimmen of zingen.

De belangrijkste karaktertrek van een Piet is immers dat hij nooit opgeeft. Blijven proberen totdat het lukt, dat is de kernboodschap die de Sint aan zijn Pieten en de film aan zijn jonge kijkertjes wil meegeven. Het ligt er misschien wat dik bovenop, maar het moet gezegd dat het motto blijft hangen. De film zelf zal dat waarschijnlijk wat minder doen. Tot zes december zal hij kijkertjes kunnen lokken, maar dan is zijn laatste pepernoot gezongen.

Geschreven door ELINE DURT

Sinterklaas en de Pietenschool

23/10/2013