The Sisters Brothers

“Een Amerikaanse droom? Nee, ik wilde niet per se in Amerika werken, Hollywood veroveren of een western maken”, zei Jacques Audiard tijdens een persconferentie op Deauville American Film Festival. “Na enkele claustrofobische films wou ik wél in grote open ruimtes werken.” Daarnaast wilde de regisseur vooral aan de slag gaan met Amerikaanse acteurs, en wie dan nog: Jake Gyllenhaal, John C. Reilly en Joaquin Phoenix.

Bij humor en western denk je niet meteen aan Jacques Audiard, de Franse cineast die eerder thuis is in de donkere werelden van Un prophète en Dheepan en wiens wereldbeeld dichter aanleunt bij de dystopie dan bij de utopie. Dat hij met zijn neowestern THE SISTERS BROTHERS het spoor volgt van de Canadese romanauteur Patrick deWitt (“in ongelukkige tijden is een beroep doen op humor het gezondste”) is dan ook tamelijk verrassend. Deze tocht van twee cowboykoppels door het Wilde Westen zit boordevol bloedvergieten, maar is een even grappig als fijngevoelig sprookje over trauma’s, geweld, beschaving, veranderende tijden en utopieën. Met een mix van vitalisme en melancholie, western en southern gothic, leveren Audiard en zijn scenarist Thomas Bidegain een humanistische film af over existentiële angsten en pacifistische dromen.

Twee huurmoordenaars, cowboybroers Eli en Charlie Sisters, volgen anno 1850 het spoor van twee goudzoekers, detective John Morris en chemicus Hermann Kermit Warm, dat loopt van Oregon tot Californië. De film opent in het teken van de genadeloosheid met een hels vuurgevecht (waarbij paarden letterlijk vuur vatten) en gaat over in een Far West-verhaal gedomineerd door goudkoorts en de wet van de sterkste. Met mannen en vrouwen in de greep van geld en geweld, agressie en hebzucht. Waardoor plannen veranderen (de broers negeren hun opdrachtgever, de Commodore, en sluiten zich aan bij het andere duo), voornemens in duigen vallen en een gezondheidswandeling (een door scheikundige producten vergemakkelijkte zoektocht naar goud) eindigt in een gruwelijke fysieke beproeving. Enkel de dood en een terugkeer naar huis bieden een uitweg.

Alhoewel actie nog altijd luid spreekt in deze picareske western, hebben de zwijgzame cowboys plaatsgemaakt voor praatzieke, ambigue exemplaren die een zeker zelfbewustzijn ontwikkelen door te praten, lezen, schrijven en filosoferen. De Sistersbroers zijn geweldenaars die in haat en mishandeling opgevoed werden door een brutale vader en permanent worstelen met existentiële twijfel en angst. Ze laten haast achteloos een spoor van bloed en dood achter, maar verlangen fundamenteel naar solidariteit en tederheid. Vooral de zorgzame Eli, een beer van een man die op zoek is naar hygiëne (hij leert zijn tanden poetsen en het toilet doortrekken) in een vuile wereld, maar niet terugschrikt voor extreme afrekeningen. Eli en Charlie zitten echter vast in een gewelddadige spiraal, de ene executie leidt naar de andere en Charlie geeft aan: “We staan voor een seizoen van bloed.” Alhoewel de indianenkwestie niet expliciet vermeld wordt, is the sisters brothers een metafoor voor de genocide die aan de basis van de Amerikaanse samenleving ligt. Tegelijk wordt een traditioneel westernthema aangesneden: de overgang van wildernis naar beschaving. Bovendien kondigt de destructieve logica van de Go West-veroveringsfilosofie al het einde van een tijdperk aan.

De broers zijn grote kinderen en Audiard filmt het geweld gepast in een ‘kinderlijke’ stripstijl die contrasteert met de ‘volwassen’ verbale ernst. Daarnaast brengt hij idealen in een wereld zonder idealen. Het andere duo introduceert, via de goudzoeker die rijkdom voor een commune wil verwerven, het idee van een utopische samenleving gebaseerd op solidariteit, eerlijkheid en gelijkheid. Daar waar de relatie tussen de broers een freudiaanse bijklank heeft, bezit de relatie tussen de intellectuele idealisten een homoseksuele ondertoon. Niet toevallig sluit dit tragisch avontuur af met symbolische castratie, een vadermoord en de terugkeer naar de moeder. Dit is een psychologische tragikomedie, een intieme western in open ruimtes die zelfonderzoek koppelt aan utopische dromen. Het is ook een gewelddadige western die pacifisme bepleit en in een vrouwenarm universum het mannelijkheidsbeginsel laat imploderen.

Vertoningen: cinenews.be.

The Sisters Brothers

24/10/2018