Sleeping with Other People

Een goede romantische komedie wordt beter met de jaren. Dat bewijst het uit 1989 daterende When Harry Met Sally, Rob Reiners nog altijd aanstekelijke romcom die Leslye Headland inspireerde tot een hedendaagse variant van het 'goede vrienden die bang zijn om geliefden te worden'-stramien. SLEEPING WITH OTHER PEOPLE is net zoals Headlands vorige, Bachelorette, een verdienstelijke niet vanuit mannelijk oogpunt vertelde komedie.

Een licht melancholische film die de valkuil van de platvoerse humor vermijdt, maar tevens de olifant in de kamer aanduidt: seks. Ook hier zonder te rauw te worden voor het licht parelende genre. Alison Brie en Jason Sudeikis zijn de Meg Ryan en Billy Crystal van dienst: zij voortreffelijk als de prettig gestoorde Lainey, hij briljant als de vlotte Jake. We ontdekken hen in een flashback als studenten die verrast en afgeschrikt reageren wanneer ze samen hun maagdelijkheid verliezen na een toevallige ontmoeting. Dertien jaar later treffen ze elkaar tijdens een meeting van seksverslaafden.

Aarzelend knopen ze opnieuw een vriendschapsrelatie aan met het stellige voornemen het daarbij te houden. Aangezien monogamie uitgesloten is, willen ze de onvermijdelijke slechte afloop vermijden door er zelfs niet aan te beginnen. Ze kijken samen film en parodiëren zelfs het fameuze gesimuleerde orgasme van Sally in Kat'z Delicatessen. De wederzijdse gevoelens en verlangens groeien echter, eerst met woorden en daarna op fysieke maar metaforische wijze via de dansles met uitgelaten kinderen tijdens een tuinfeest. Het niet frontaal filmen van seksualiteit werkt versterkend; bij elk nieuw verhaal van hun seksuele uitspattingen met anderen wordt de onderhuidse seksuele spanning alleen maar groter. Hun seksuele boulimie wordt niet veroordeeld als een ziekte of morele afwijking, maar als een relatiewijze die niet meer bij hun ideale leven past.

Even lijkt een anti-happy end de komedie in een donkere richting te stuwen, maar SLEEPING WITH OTHER PEOPLE vergalt het romcomplezier niet. Ook zonder 'ouderwets' gemoraliseer blijft deze naar verluidt autobiografische komedie het heteroseksuele ideaalbeeld vieren. Met humor en romantiek. Zonder hypocrisie en boertigheid. Geactualiseerd, maar bewust niet vernieuwend. Het vertrouwde zorgt voor opluchting en plezier.

Sleeping with Other People

04/11/2015
2015