Snow White and the Huntsman

De vrij onbekende Britse filmer Rupert Sanders is met een eigentijdse adaptatie van het overbekende sprookje van de broers Grimm aan zijn eerste langspeelfilm toe.

Sinds de boze koningin Ravenna (Charlize Theron) aan de macht is, is het land in oorlog. Haar stiefdochter Snow White (Kristen Stewart) zit opgesloten in de kelders, maar weet te ontsnappen. Ravenna wil het hart van de bleke schone met het ravenzwarte haar, omdat dat de sleutel is tot onsterfelijkheid. Ze stuurt de Huntsman (Chris Hemsworth) het donkere bos in op zoek naar Snow White. De twee vormen al snel een merkwaardig team dat, aangevuld met dwergen en Snow Whites jeugdliefde William (Sam Claflin), de koningin wil verslaan.

In tegenstelling tot Mirror Mirror is SNOW WHITE AND THE HUNTSMAN niet echt voor kinderen bedoeld. De dwergen - niet gespeeld door acteurs met een kleine gestalte (tot hun grote woede) maar door normale acteurs die gedigitaliseerd werden verkleind - zorgen traditiegetrouw voor de komische noot, wat de film veeleer de indruk geeft van een donker sprookje.

Oplettende kijkers zullen zeker parallellen met ‘Sneeuwwitje’ zien, de Disneyfilm uit 1937. Snow White kan goed overweg met dieren zodat vogels en paarden haar de weg wijzen na haar ontsnapping. In het donkere bos ziet ze allerlei griezelige dingen die er niet zijn, vreemde hallucinaties opgewekt door giftige dampen. Het lijkt bijna op een ‘bad trip’ na het nemen van drugs.

De film ziet er fraai uit. Druppels bloed die in slow motion in de sneeuw vallen, een koningin die zomaar verandert in een groep raven, de merkwaardige hallucinaties die het bos opwekt… Wanneer de hoofdpersonages de woonst van de elfjes betreden, waan je je in een sprookje. Pronkstuk van de film is de spiegel. Die ziet er hier uit als een gong, die vloeibaar wordt tot er een man van metaal verschijnt om de bekende vraag van de koningin te beantwoorden. De special effects zorgen voorts voor een adembenemende filmervaring.

Uiteraard is er ook een liefdesverhaal, maar dan in zeer beperkte mate. Twee heren bieden zich aan, maar van een liefdesdriehoek is er geen sprake. William zorgt er uiteindelijk voor dat Snow White in de giftige appel bijt, terwijl het de Huntsman is die haar wakker kust. Of ze kiest voor haar jeugdliefde of voor de mysterieuze jager blijft een mysterie. Het einde doet wel iets vermoeden, maar niets is zeker. Om de mogelijkheden voor een vervolg open te laten?

SNOW WHITE AND THE HUNTSMAN is een grimmig sprookje, dat heel wat van een actiefilm weg heeft. Een mooi debuut van de regisseur, met hier en daar nog wel wat foutjes. Het Britse accent van de jonge Snow White verandert in iets wat wel zeer Amerikaans klinkt eenmaal ze volwassen is, net zoals het ravenzwarte haar van het meisje in feite bruin is. Een geslaagd debuut alvast.

Geschreven door SIEN VERLEDENS

Snow White and the Huntsman

13/06/2012