Snowpiercer

Genrefan Bong Joon-ho van de thriller 'Memories of Murder' en de monsterfilm 'The Host' heeft bij zijn overstap naar Hollywood zijn ziel niet verkocht. Het apocalyptische actiedrama SNOWPIERCER is een ambivalente blockbuster die zowel spectaculair als sfeervol, opwindend als politiek geladen is.

Het verhaal, losjes gebaseerd op een Franse strip, speelt in een dystopische toekomst waar door een klimaatramp de overgebleven aardbewoners opgesloten zitten in een trein die constant de aarde rond spoort. Terwijl buiten een nieuwe ijstijd is aangebroken, verloopt binnen het leven hiërarchisch. De armen wonen in erbarmelijke omstandigheden in de achterste wagon terwijl de rijken vooraan in luxe baden.

Omdat de ongelijkheid zo groot is blijft de met repressie bewaakte sociale vrede fragiel. Wanneer een mysterieuze man een revolutie ontketent en met zijn medestanders oprukt door de trein zorgt de clash voor geweld en verrassingen. Bij Bong Joon-ho geen superhelden: na de onbekwame agent (Memories of Murder), de machteloze vader (The Host) en de wanhopige moeder (Mother) is ook Curtis geen klassieke held, maar een getraumatiseerd iemand gedreven door schuld- en schaamtegevoelens. De gevoerde strijd is evenmin rechtlijnig zoals de horizontale vooruitgang door de trein doet vermoeden. De protagonisten blijken egoïstische motieven te hebben en cynische manipulaties zorgen ervoor dat een rechtvaardig streven wordt gerecupereerd om het systeem in leven te houden. De les blijkt dat bevrijding pas mogelijk is als je 'out of the box' durft te denken, verder kijkt dan de klassenstrijd en investeert in een radicale uitbraak. Kortom, wanneer hoop in de plaats van haat komt.

SNOWPIERCER is een fraaie, complexe metafoor van de werking van een totalitaire staat (en de mechanismen van uitbuiting en vervreemding), maar het is vooral ook een visuele triomf. Bong Joon-ho maakt perfect gebruik van de ruimte (de treincompartimenten) en de beweging (de trein boort zich door een sneeuwlandschap), choreografeert op sublieme wijze de gevechten (met als hoogtepunt een ballet in het duister), injecteert de nodige humor en serveert de gruwel ijskoud. Zijn 'treinfilm' doorstaat moeiteloos de vergelijking met de klassiekers The Train (Frankenheimer), Runaway Train (Konchalovsky) en Unstoppable (Scott).

Geschreven door IVO DE KOCK

Snowpiercer

12/03/2014
Regisseur: 
Muziek: 
Productiejaar: 
2013
Distributeur: 
Remain in Light

Media: 

Trailer: 

rSqAYNlom1o