Solo: A Star Wars Story

Regisseur Ron Howard nam het roer over van duo Phil Lord en Chris Miller (‘21 Jump Street’, ‘The Lego Movie’), toen die in de loop van de draaiperiode wegens ‘creatieve meningsverschillen’ de deur werden gewezen. De scepsis over SOLO: A STAR WARS STORY heeft ondertussen plaatsgemaakt voor een amusant hoofdstuk uit een vertrouwd verhaal.

Sinds de renaissance van de superheldenfilm, die begon met Batman Begins en Iron Man, en evolueerde naar een uit de hand gelopen opeenvolging van prequels, team-ups en spin-offs (waarvan het einde nog lang niet in zicht is), leek het vanzelfsprekend dat de Star Wars-franchise zich daarnaar zou modelleren. Met Rogue One: A Star Wars Story breidde ze haar – om te beginnen al verwarrende – primaire tijdlijn al verder uit, zodat we hier ook zouden kunnen spreken van een shared universe. Maar een origin story gewijd aan Han Solo leek een bijzonder ongeïnspireerde voortzetting van dit idee. Het leeftijdsverschil tussen de iconische Han uit de originele Star Wars-trilogie en de jonge Han (Alden Ehrenreich) uit SOLO: A STAR WARS STORY is erg klein (en dat tussen de twee acteurs nog kleiner), waardoor het moeilijk wordt om te geloven dat het gaat om een jongere en oudere versie van hetzelfde personage. Bovendien is Hollywoodveteraan Ron Howard een stuk ouder dan de andere regisseurs die onlangs een Star Wars-film hebben gemaakt, wat het moeilijk zou kunnen maken om een jongere generatie aan te spreken. Toch is Howard erin geslaagd om een film te leveren die geen seconde verveelt. Zijn werkervaring met George Lucas tijdens American Graffiti (als acteur) en Willow (als regisseur) heeft hem de geest van Star Wars goed doen begrijpen, en zijn affiniteit voor het bronmateriaal is in elke scène voelbaar. Maar het succes van SOLO: A STAR WARS STORY is zeker niet enkel aan Howard te danken. Lawrence Kasdan, de scenarist van The Empire Strikes Back, Return of the Jedi en The Force Awakens, vormde voor het eerst een team met zijn zoon Jonathan. In contrast met de overige films uit de reeks is deze nieuwe erg luchtig en pretentieloos. Solo’s ontstaansverhaal bekommert zich niet om spirituele nonsens als de ‘Force’, zwaarwichtige thema’s als oorlog of diepe psychologische verhaalbogen. Het script focust op vriendschap en avontuur, en voelt nooit aan als een replica van zijn voorgangers – een obstakel dat de andere films uit de heropleving van de franchise niet hebben kunnen voorkomen. Dat wil niet zeggen dat er geen expliciete verwijzingen zijn naar scènes uit de andere Star Wars-films, maar die zijn hier vooral bedoeld als een ironische knipoog, zoals de nu reeds onvergetelijke eerste ontmoeting tussen Han en Chewbacca, het kaartspelen met Lando Calrissian (Donald Glover) en de kennismaking met de Millenium Falcon. Allicht zal elke trouwe fanboy of -girl glimlachen om het feit dat smokkelroute de Kessel run een grote rol speelt in het verhaal. Of instemmend knikken wanneer we leren dat Han geen problemen heeft met als eerste te schieten.

Vertoningen: cinenews.beMeer reviews vind je maandelijks in print, te bestellen via info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten of maandelijks in uw bus met een abonnement.

Geschreven door DAVID GUNZBURG

Solo: A Star Wars Story