Sonar

Thomas houdt graag afstand. Veilig achter zijn opnameapparatuur of in zijn geluidsstudio houdt hij de wereld op armlengte. Tot Amina door een toeval in zijn leven belandt en hij besluit een audiodocumentaire over haar te maken. Als ze ruzie krijgen, gaat zijn studieobject er opeens vandoor. Thomas is dieper geraakt dan hem lief is en reist haar achterna tot in Marokko, waar hij een heel andere kijk krijgt op de dingen, inclusief zichzelf.

Voor zijn eerste lange speelfilm koos de Franse cineast Jean-Philippe Martin een dankbaar, want bijzonder audiovisueel onderwerp. De toenadering tussen twee mensen met een heel verschillende achtergrond had kunnen leiden tot een melodramatisch liefdesverhaal, maar Martin gaat genreconventies en sentimentele clichés uit de weg. Met revelerende close-ups peilt hij naar het zielenleven van zijn mooi uitgediepte personages. De fysieke en mentale reis die zij afleggen wordt ook visueel weergegeven door de overgang van sombere kleuren binnenskamers (Noord-Frankrijk) naar warme terracotta-, oker- en sepiatinten (Noord-Afrika). De fraaie geluidsband, niet onbelangrijk voor een film waarin beeld en geluid gelijkwaardig zijn, houdt het midden tussen soundscape en bluesy gitaarsoundtrack.

Er wordt ook overtuigend geacteerd. Ryan Gosling-lookalike Baptiste Sornin (uit de films van de broers Dardenne) zet een introverte protagonist neer en de heel fysieke Eminé Meyrem (nota bene van Turkse afkomst) is zijn woelwater van een tegenspeelster. Scenarist-regisseur Martin liep lang met dit project rond en dat komt duidelijk tot uiting in de liefde waarmee hij zijn personages bejegent en de doordachte structuur van zijn verhaal. Met zijn sfeervolle eersteling, een Frans-Belgische coproductie, levert hij een visitekaartje van formaat af.

De vertoningen van SONAR vind je terug op cinenews.be.

Deze recensie verschijnt exclusief online. Voor meer recensies zie ons tijdschrift.

Sonar