Song for Marion

De levenslustige Marion weet precies hoe ze moet omgaan met haar brommerige man, die zo moeilijk zijn gevoelens uit. Zij is heel erg ziek, hij zorgt met hart en ziel voor haar, al is het op zijn mopperige manier. “Naar bed, of je bent morgen weer niet te genieten”, zegt hij in het begin van de film tegen zijn vrouw.

Nogal ironisch, want de enige die niet te genieten is, is hijzelf. In de eerste beelden zien we hem met zijn gegroefde gezicht in de spiegel kijken, met een blik alsof het leven een last is. Marion daarentegen zien we voor het eerst terwijl ze enthousiast meezingt in het koor, met haar muts op, zodat we meteen weten wat er met haar aan de hand is. Arthur vindt al dat zingen maar niks, vooral wanneer de jonge orkestleidster Elizabeth het koor inschrijft voor een wedstrijdauditie.

Arthur is bang dat zijn vrouw zich belachelijk zal maken voor een publiek, wat haar dan weer ongelukkig maakt. Zelf wil ze wat graag meedoen, ook al omdat ze net gehoord heeft dat ze nog maar een paar maanden te leven heeft. En dan zijn we ongeveer halfweg. Tot zover is SONG FOR MARION een hartverwarmende film over twee mensen die veel om elkaar geven en dat op hun eigen manier overbrengen. Heel mooi is het beeld van Arthur en Marion in het ziekenhuis, met Arthur die recht voor zich uitkijkt en een meter van Marion afzit, zodat hij bijna niet bij haar hand kan. Paul Andrew Williams slaagt er dat eerste stuk in om de sentimentaliteit net te vermijden door de humor de bovenhand te laten halen.

Goed, het koor lijkt na de repertoirewissel wel heel erg op de rockende zangers van het Amerikaanse Young at Heart (uit de leuke documentaire van Stephen Walker & Sally George), er wordt misschien wel wat al te veel uitgelegd dat de kijker zo ook wel begrijpt, maar ach, de wisselwerking tussen Vanessa Redgrave en Terence Stamp maakt veel goed, en ook de moeizame vader-zoonrelatie werkt wel. Maar vanaf de auditie verandert de film in een onvervalste tearjerker die bovendien alle geloofwaardigheid verliest. Een koor dat slaagt voor een auditie met een solo die klinkt als een karaoke-optreden? Dat lijkt me sterk. Ook de psychologische ontwikkeling van Arthur, of zijn reactie tegen zijn zoon na Marions dood deden ons de wenkbrauwen in verbazing optrekken. Jammer, hier had echt wel meer ingezeten.

Geschreven door EVELIEN VAN VESSEM

Song for Marion

01/05/2013