Spijt!

De Amsterdamse kinderboekenschrijfster Carry Slee sleepte met haar inmiddels zeventien jaar oude boek Spijt! onder meer de Prijs van de Nederlandse Kinderjury in de wacht. Een duidelijk bewijs dat ze met haar literaire analyses over de schoolgaande jeugd wordt geapprecieerd door haar doelpubliek. Het meest populaire en beste verkochte boek van Slee werd zopas visueel geüpdate naar de huidige tijdgeest.

Kop van Jut is de mollige Jochem. Op school wordt hij uitgelachen en gepest; zelfs een van de meest populaire leerkrachten van de school doet vrolijk mee. Klasgenoot David weigert deel te nemen aan het getreiter maar doet ook geen enkele moeite om in te grijpen, uit vrees zelf te worden gepest. De dag na een schoolfuif komt Jochem plotseling niet meer opdagen op school. David voelt zich schuldig omdat hij zich nooit tegen de pesterijen heeft verzet. Samen met vriendin Vera besluit hij op zoek te gaan naar de jongen. Wanneer ze zijn schooltas in de buurt van een meer aantreffen waar Jochem vaak kwam nadenken, vermoeden ze het ergste.

SPIJT! behandelt - spijtig genoeg - nog altijd actuele thema's en problemen waar duizenden jongeren elke dag mee geconfronteerd worden. Pesten en gepest worden kwam destijds op een realistische manier naar voren in het jeugdboek van Slee, en ook in de film zullen vele kijkers uiterst herkenbare situaties ontdekken. De geloofwaardigheid waarmee filmregisseur Dave Schram het pestgedrag onder jongeren in kaart brengt, is meteen de grootste verdienste van de prent. Schram heeft intussen zijn regisseurscarrière opgebouwd rond het oeuvre van Carry Slee.

Na Timboektoe (2007), Radeloos (2008), Lover or Loser (2009) en Razend (2011) is SPIJT! al de vijfde boekverfilming van de bekende Nederlandse auteur die Schram voor zijn rekening neemt. Dat doet hij opnieuw verdienstelijk, al is het duidelijk dat hij de dramatiek nergens op een écht aangrijpende manier maar veeleer in een commerciële, energieke en blits ogende verpakking heeft willen brengen. Herkenbaar maar niet aanstotend, of gewaagd zeg maar. Niets mis mee als zuiver entertainment. Toch: uiteindelijk is SPIJT! nét iets te licht voor de (lood)zware thema's (sociale exclusie, zelfmoord en het worstelen met een minderwaardigheidscomplex) die door film worden gesuggereerd dan wel aangehaald.

Geschreven door DIMITRI DEWEVER

Spijt!

26/06/2013