St. Vincent

Cast Bill Murray in een sappige komische tranentrekker en je hebt prijs. De acteur slaagt erin de meest onuitstaanbare wezens aimabel te maken, en gaf gestalte aan enkele van de meest sympathieke smeerlappen uit de filmgeschiedenis. Denk aan Zissou in Andersons The Life Aquatic. De grijsaard heeft er ofwel talent voor, ofwel een grote liefde. In ST. VINCENT speelt hij Vincent, een chagrijnige zuiplap die je liever niet als buur hebt. Dronken rijden, vrouwen van discutabel allooi en met weinig naastenliefde gebruik maken van zijn medemens. Vincent lijkt dus een eerste klas egoïst. Tot hij vaste babysit wordt voor Oliver, kersverse buurjongen met een werkende alleenstaande moeder. Hij graaft dieper in het leven van zijn chagrijnige buur.

Het scenario is zo oud als de straat en de manier waarop Murray de allesbehalve heilige Vincent vorm geeft is ruw, simpel en geniaal in zijn tristesse. Hoe grofgebekt hij ook Oliver omstreden levenslessen bijbrengt, hij is vooral een man voor wie de maatschappij hard is geweest. Murray laat het nooit ver gaan. Wanneer je sympathie voor zijn personage krijgt – hij leert de gepeste knaap zichzelf te verdedigen – keldert hij dat met een volkomen ongepaste sneer naar de moeder van de jongen. ST. VINCENT illustreert wat verbittering met een mens doet, en hoe makkelijk het is daarover te oordelen. Dat wordt beklemtoond door Vincents verstokte gehechtheid aan het verleden. Hoe hij Dylans ‘Shelter From the Storm’ gepassioneerd murmelt; je hoopt dat zijn blanke pit uiteindelijk de bovenhand krijgt en het leven wat meegaander wil zijn. Filmmaker Melfi is niet bang om de grens met het melige bij momenten vervaarlijk te overschrijden. Toch is de makkelijk te kauwen film er eentje om te onthouden.

De cinematografie is raak: sober, statisch en gericht op het karikaturale van de buitenwijkbullebak. Werkt ook: de verouderde, door sociale degradatie getroffen buurt waar hij woont. De scenografie heeft een charme waaruit je bewoners sinds jaar en dag niet meer weg krijgt. Let vooral op de typerende tuinstoelen. Bijzondere aandacht voor Naomi Watts als zwangere Russische prostituee – mét accent – en Mellisa McCarthy. Als ervaren komediemeisje weet ze een tragikomisch figuur neer te zetten. ST. VINCENT is zoetsappig, wat simpel, en tegelijk trefzeker.

Geschreven door JONAS BRUYNEEL

St. Vincent

24/12/2014