The Staggering Girl

Kort na 'Suspiria' draaide Luca Guadagnino een film waarmee hij vorig jaar werd geselecteerd voor de Quinzaine des réalisateurs in Cannes. Met zijn speelduur van 37 minuten is THE STAGGERING GIRL te kort voor het klassieke bioscoopcircuit en te lang voor de korte-filmfestivals, die vaak een bovengrens van een halfuur hanteren. Dankzij streamingdistributeur MUBI krijgt de film vanaf 15 februari een online release.

Een New Yorkse schrijfster gaat naar Rome om zich te ontfermen over haar bejaarde moeder. Door de terugkeer naar het huis van haar kindertijd komen oude herinneringen weer naar boven. Die worden zonder overgang in het verhaal ingelast, waardoor een gelaagde, polyfone vertelling ontstaat. Motieven resoneren over tijdruimtelijke grenzen heen, wat aanvankelijk verwarrend kan werken. Maar in het heldere scenario van de Amerikaanse toneelauteur Michael Mitnick (Vinyl) past alles organisch in elkaar, waardoor het geheel meer wordt dan de som van de delen.

Door bepaalde thema’s (het ennui en de artistieke aspiraties van de upper middle class) en stilistische kenmerken (geometrische patronen in abstracte stadslandschappen) doet THE STAGGERING GIRL denken aan de films van Michelangelo Antonioni (L’eclisse, La notte, Cronaca di un amore). Elementen van de plot roepen dan weer Another Woman van Woody Allen op. Julianne Moore is hier, net als Gena Rowlands in Another Woman, een vrouw op middelbare leeftijd die aan herbronning toe is.

Guadagnino zet de stream of consciousness van het hoofdpersonage in gang met behulp van een naamloze zwarte vrouw, die in fraaie jurken door de lege straten van anonieme buitenwijken waart. De modieuze kostumering is een constante tijdens de film. En daarmee komt de aap uit de mouw, want wat blijkt? De film is een samenwerking van Guadagnino met het modehuis Valentino. De creatief directeur daarvan, Pierpaolo Piccioli, ontwierp niet alleen de jurken, maar stond de makers ook met (d)raad en daad bij.

Zoals meestal bij Guadagnino ziet de film er geweldig uit. De fotografie van Sayombhu Mukdeeprom (Suspiria, Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives) is een lust voor het oog. Begeleid door de fluweelzachte ambientsoundtrack van Ryuichi Sakamoto (The Revenant, The Last Emperor) geeft THE STAGGERING GIRL je het gevoel dat je de fabuleuze jurken haast kunt aanraken. Er wordt ook heerlijk theatraal geacteerd door een reeks bekende namen, naast Julianne Moore ook Alba Rohrwacher (Lazzaro felice, La solitudine dei numeri primi), Marthe Keller (Hereafter, Marathon Man) en Kyle MacLachlan (Twin Peaks, Blue Velvet), die alle mannenrollen voor zijn rekening neemt.

Alleen is al dit moois lang niet genoeg. De belofte van het begin wordt nooit ingelost en de initiële spanning ebt weg; waarschijnlijk was een lange speelfilm nodig geweest om met dit intrigerende concept voluit te gaan. De film eindigt plompverloren met een droomachtig modedefilé in een park, waarmee Guadagnino zijn schuld inlost bij het meefinancierende haute-couturehuis. Of hoe een boeiend narratief experiment verwatert tot een rondje namedropping in een kapitalistische logica.

Vanaf 15 februari is THE STAGGERING GIRL dertig dagen lang te zien bij streamingkanaal MUBI.

The Staggering Girl

15/02/2020