A Star Is Born

Na rodeloperpassages op de festivals van Toronto en Venetië wordt Lady Gaga gebombardeerd tot kandidaat-Oscarwinnares voor haar rol in een metaverhaal over sterrendom dat nu voor de vierde maal in de filmgeschiedenis op de traanklieren mikt.

Hengelen naar authenticiteit – ‘kijk ons eens écht wezen’ – maakt én kraakt sterren van de populaire cultuur. Diezelfde claim op het zogenaamd waarachtige sterkt én nekt A STAR IS BORN. Met weinig zin voor relativering of subtiliteit zet acteur en debuterend regisseur Bradley Cooper de aan drank en drugs verslaafde zanger Jackson Maine neer die valt voor Ally, een chauffeursdochter met wonderbaarlijk muzikaal talent. Hij hoort haar in een dragqueenclub Édith Piafs ‘La vie en rose’ zingen en voor zij (en de kijker) het goed en wel beseft, staat ze – ingevlogen met een privévliegtuig – een zelfgeschreven duet te zingen voor duizenden enthousiaste fans. Het gouden keeltje met een volgens muziekindustriëlen te grote neus om het te maken in de showbusiness wordt vertolkt door Lady Gaga, in een rol die eerst knipoogt naar haar werkelijke populariteit bij diva’s in drag en vervolgens onopgesmukt songschrijverschap wil eren. Al blijken teksten en arrangementen wel heel vlotjes uit de lucht te komen vallen.

Terwijl Ally’s leven een hoge vlucht neemt richting popsterstatus, inclusief gelikte choreografie en make-over, groeit de jaloezie bij de countryrockzanger met grommende stem, stagnerende carrière en daddy issues. Naast gekrenkt machismo vreest hij echter vooral dat ze haar pure talent te grabbel gooit in de entertainmentindustrie. Zowel de personages als de acteurs (en de filmmaker) proberen authenticiteit aan de borst te drukken. Ally’s onzekerheid over haar uiterlijk spiegelt die van Lady Gaga en vertoont parallellen met haar weg van bombast naar soberdere performance. In een poging die ‘echtheid’ emotioneel te onderbouwen belandt dit muzikale melodrama echter al te vaak bij gemakkelijkheidsoplossingen: een krop in de keel op ostentatief commando. Zoals bij de eerdere filmversies met Janet Gaynor, Judy Garland en Barbra Streisand bestaat A STAR IS BORN uit twee kruisende levenswegen: hier de neergang van Jackson en de opkomst van Ally. Ditmaal plaatst Cooper zijn eigen personage meer in de spotlights. Ally blijft, als zangeres en als geliefde, achter met een gedeukte zuiverheid en een op haar wang biggelende traan. Net echt.

A Star Is Born

03/10/2018
2018