Star Trek Beyond

Hoewel het vorige avontuur van Kapitein Kirk en co – Star Trek Into Darkness – uitstekend scoorde, waren Trekkies misnoegd. Bekend is intussen dat een groep Star Trek-fans de film uitriep tot slechtste Trek-film ooit met als argument dat de sfeer te duister was en niet aanvoelde als een Star Trek-film. Bij het zien van de inmiddels derde film in de hernieuwde cinemareeks is duidelijk te merken dat de makers naar de fans hebben geluisterd. Maar was dat wel de beste beslissing?

STAR TREK BEYOND probeert tegenwicht te bieden aan de al te donkere blockbusters die zichzelf vaak al te ernstig nemen, en geeft daarmee ook een sneer naar Into Darkness. Vluchtig escapisme en luchtigheid primeren. Met Justin Lin in de regiestoel na het vertrek van J.J. Abrams naar die andere grote Star-reeks en Simon Pegg als coscenarist keert de franchise terug naar de fun, maar ook naar al bekend terrein. Welkom is de opvallende opwaardering van het triumviraat Kirk, Spock en Bones McCoy dat de originele Star Trek-reeks zo typeerde. Vooral het personage van Bones heeft hier meer te doen. De chemie tussen de jonge castleden – die nog altijd respectvol hun iconische voorgangers eren – is altijd al een kenmerkend punt geweest in de reboots en floreert hier wellicht het meest. Vooral de speelse humor bij de interacties tussen Spock en Bones zorgen voor gegrinnik. De dunne plot is voer voor de vergetelheid, maar de uitgebalanceerde actiesequenties maskeren het gebrek aan originaliteit. Het is en blijft spectaculair om de USS Enterprise op het grote scherm te zien.

Helaas overschaduwt de conventionaliteit BEYONDS sterkere punten. De personages van Star Trek staan erom bekend te gaan waar nog nooit iemand is geweest, al vergeet de film nieuw territorium te verkennen. Slechterik Krall lijdt het meest daaronder. Hij blijkt niets meer dan een zich wrekende terrorist die ook nog eens zijn motieven klaar en duidelijk moet maken in de derde acte. Toch is de boodschap valabel en waardevol. Eenheid maakt sterk, zelfs tegen terrorisme. De heerlijk geflipte eindstrijd is het visitekaartje van Justin Lin. De regisseur van drie Fast & Furious-films heeft klaarblijkelijk zijn hyperkinetische ritme thuis gelaten, maar een sequentie waarin motoren ronken en er op alle fronten actie is, bewijst dat Lin niet voor niets een van de meest opwindende actiefilmers van zijn generatie wordt genoemd. De betreurde Anton Yelchin, die veel te vroeg is overleden, en de legendarische Leonard Nimoy worden herdacht. “Live long and prosper” heeft wellicht nog nooit zo bitter geklonken.

Trekkies kunnen zich in de handen wrijven. Met een genietbare bioscoopfilm en de opkomende CBS-serie Star Trek: Discovery is het Star Trek-universum levendiger dan ooit. Al gaat STAR TREK BEYOND zeker niet voorbij de ietwat te gepolijste conventionaliteit. Routinewerk.

Geschreven door SVEN HOLLEBEKE

Star Trek Beyond

17/08/2016