Star Trek Into Darkness

Met een erfgoed dat vier televisiereeksen, 11 langspeelfilms en ontelbare intergalactische dromen telt, is het niet efficiënt om een filmreeks als Star Trek nieuw leven in te blazen. De Amerikaanse regisseur J.J. Abrams durfde het aan en kwam in 2009 met het onverwacht geslaagde Star Trek: The Future Begins op de proppen. Vier jaar en een opbrengst van 380 miljoen dollar later is er STAR TREK: INTO DARKNESS, dat zich netjes aan de regels van vervolgfilms houdt. Grootser, actievoller, komischer en gedurfder. Welcome aboard of the Enterprise.

STAR TREK: INTO DARKNESS vangt aan op de rode jungleplaneet Nibiru, waar Kirk en co in ware Raiders of the Lost Ark-stijl midden in een gevaarlijke missie zitten. Wanneer ze zich per ongeluk vertonen aan een primitieve beschaving, krijgt Kirk het aan de stok met Pike, zijn mentor. En alsof dat nog niet genoeg is, dreigt het eenmansleger van de despotische en machtsgeile John Harrison met een oorlog tegen de Starfleet. Voer genoeg voor Spock en zijn bondgenoten om op warp speed ten strijde te trekken en de mensheid – nogmaals –te behoeden voor de ontreddering.
Tussen de energetische actiesequenties en het verbluffende visuele circus door zitten de hoogtepunten van STAR TREK: INTO DARKNESS verstopt in de karige momenten wanneer de menselijkheid primeert.

Waar zijn voorganger nog ging over de totstandkoming van de bemanning van de Enterprise, gaat INTO DARKNESS vooral over keuzes, morele keuzes, zoals leven of laten leven, wraak nemen of de andere kaak aanbieden. Moet Kirk zijn vriend Spock laten sterven, of haalt hij hem met halsbrekende toeren uit een uitbarstende vulkaan? Het hart van de film is immers de relatie  tussen Spock en Kirk, gebaseerd op warme vriendschap en gezonde rivaliteit. Chris Pine en Zachary Quinto zetten op geslaagde manier respectievelijk een roekeloze Kirk en een immer rigide Spock neer, terwijl Benedict Cumberbatch als bad guy John Harrison veel valser en boosaardiger uit de hoek komt dan Eric Bana in destijds in Star Trek: The Future Begins.

Toch is het  regisseur J.J. Abrams die de meeste pluimen op zijn hoed mag steken. De – soms letterlijk – oogverblindende lens flares, die ondertussen zijn handelsmerk zijn geworden, zijn tot een minimum beperkt. De planeten zien er fantastisch uit – de vijandige planeet Kronos is ijzingwekkend en Nibiru lijkt bijna een vakantieoord – en de Enterprise oogt strakker dan ooit tevoren. Abrams’ obsessie met het vernielen van wereldsteden, die in Cloverfield New York City al in de as legde, zorgt er ditmaal voor dat San Francisco als slagveld dient. Met alle gevolgen van dien.

Veel actie, veel vuurwerk, vele vinnige oneliners en ruimtereizen: STAR TREK: INTO DARKNESS verveelt geen seconde en doet na afloop – dankzij het veelbelovende open einde – smaken naar meer Klingon en nog meer Kronos. Een vermakelijke escapistisch trip naar de toekomst.

Geschreven door TOM ROUVROIS

Star Trek Into Darkness

05/06/2013
Regisseur: 
Productiejaar: 
2013
Distributeur: 
Sony Pictures

Media: 

onomatopee