Star Wars Episode VIII: The Last Jedi

Sinds het Disneyconcern de Star Wars-franchise heeft overgenomen, kreeg deze sage over de eeuwigdurende strijd tussen goed en kwaad een forse creatieve injectie. THE LAST JEDI neemt de draad op waar 'The Force Awakens' twee jaar terug mee afsloot.

En die draad was in de kaskraker uit 2015 blijven liggen bij de ontmoeting tussen nieuwe heldin Rey en oude held Luke Skywalker in een ver verwijderd sterrenstelsel (waar anders?), maar gefilmd op het Ierse eiland Skellig Michael. Ondertussen leveren de rebellen onder leiding van prinses Leia een bittere strijd tegen The First Order, gaat Finn op zoek naar een meester in het breken van codes en wint de wederzijdse aantrekking/afstoting tussen Rey en Kylo Ren (de opvolger van Darth Vader) aan betekenis. Klinkt vertrouwd? Dat is het ook. The Force Awakens was schatplichtig aan de eerste Star Warsfilm A New Hope (1977). THE LAST JEDI roept The Empire Strikes Back (1980) voor de geest. Niet dat dit het kijkplezier vergalt. Een langlopende franchise zoals deze kan een déjà-vu-effect niet uitsluiten. Scenarist-regisseur Rian Johnson wringt zich nochtans in allerlei bochten om verrassend uit de hoek te komen. Waar hij bijwijlen voortreffelijk in slaagt.

Als grote fan van de reeks (hij is ermee opgegroeid) probeert hij de personages en situaties naar zijn hand te zetten en limiteert hij Luke Skywalker niet tot enkele cameo’s, maar geeft hem een centrale, verrassende rol. De regisseur van Brick en Looper wisselt kloeke, virtuoos geregisseerde actie af met (betrekkelijk simplistisch) gefilosofeer en behoorlijk wat amusante inside jokes en bevrijdende, perfect getimede geestigheid. Deze sequel straalt plezier uit. Alsof Johnson het volledige Lego-pakket aan Star Warspersonages kreeg aangereikt. De druk van het legertje fans is evenwel groot en dus wordt er niet buiten de lijntjes gekleurd. Wel roepen enkele geïsoleerde scènes vragen op. Is de surrealistische scène waarin Rey zich oneindig weerspiegeld ziet meer dan een bewuste stijlbreuk? En wat betekenen de kinderen op de bizarre gokplaneet? Vermoedelijk moeten we voor antwoorden op deze en andere vragen wachten op alweer een volgende episode. Het zal de liefhebber worst wezen. Die laaft zich namelijk aan 2,5 uur visueel opwindend entertainment.

THE LAST JEDI loopt vanaf vandaag in de Belgische zalen. Klik hier voor de vertoningen. Meer reviews, portretten, themastukken en interviews vind je in ons maandelijkse filmmagazine, te bestellen met een mailtje naar info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten, of maandelijks in uw bus via een abonnement.

Star Wars Episode VIII: The Last Jedi

13/12/2017
2017