Still Alice

De erudiete Alice Howland (Oscarwinnares Julianne Moore) is professor linguïstiek aan de Columbia-universiteit in New York. Tijdens een van haar colleges krijgt ze een plotse black-out. Het blijkt een kantelpunt in haar perfecte leventje. Nadien zal het alleen nog maar bergaf gaan. Ze vergeet alsmaar meer woorden en verdwaalt tijdens het joggen. Een neuroloog stelt vast dat ze aan een zeldzame vorm van alzheimer lijdt die voorkomt bij jonge vrouwen en bovendien erfelijk is. De koele wetenschapster Alice bestudeert al jaren het menselijk brein, maar ervaart nu aan den lijve dat de wegen van ons lichaam ondoorgrondelijk zijn.

De nieuwste film van het regisseursduo Richard Glatzer en Wash Westmoreland (van onder meer Sundance-chouchou Quinceañera) vertelt hoe de vrouw en haar directe omgeving haar ziekte poogt te aanvaarden. “Mastering the art of losing”, zoals Alice het poëtisch verwoordt. Niet alleen verliest ze al haar herinneringen, ook de band met haar familie wordt moeilijk. STILL ALICE focust op de persoonlijke beleving van Alice en betrekt je intens bij de problemen die haar leven bepalen. Van een zelfverzekerde vrouw evolueert ze naar een verward iemand die soms wat voor zich uit zit te staren. Aangrijpend vertolkt door Julianne Maps to the Stars Moore. De angstige, wat lege blik wanneer ze nog maar eens beseft dat ze de bal misslaat, laat niemand onberoerd.

Opvallend is de moeder-dochterrelatie. De afstandelijke en rebelse dochter Lydia heeft geen al te hechte band met haar familie. Terwijl haar moeder alsmaar verder in het zwarte gat sukkelt, groeit zij naar haar toe. Het tonen van emoties is moeilijk voor de stoere Lydia, maar haar liefde kent geen grenzen, wat Kristen Stewart geloofwaardig weet over te brengen. Daarbij verdwijnt de rest van de cast wat in de schaduw. Een bleke Alec Baldwin als de ondersteunende echtgenoot kan maar geen afstand nemen van zijn carrière. Cinematograaf Denis Lenoir gebruikt wazige beelden die perfect tonen hoe Alice een en ander ervaart op het moment dat ze de greep op de realiteit aan het verliezen is. Even voel je zelfs goed aan hoe verward ze is.

STILL ALICE is een ontroerende film over de impact van alzheimer op je persoonlijk leven. Het verhaal komt aan als een fikse dreun, één die niet vlug vergeten zal worden.

Geschreven door SIEBE NICOLAÏ

Still Alice