A Story Of Children And Film

“Ik kijk naar films zoals een kind en denk er dan over na als een volwassene”, zei Mark Cousins (The Story of Film: An Odyssey) over zijn doorbraakdocu The First Movie uit 2009. Daarin trok hij naar een Koerdisch dorpje in Irak om er films met kinderen te tonen. Vervolgens gaf hij lokale kinderen kleine filmcamera’s waarmee ze zelf aan de slag konden. Dezelfde films die hij toen op witte lakens projecteerde, komen in A STORY OF CHILDREN AND FILM aan bod: korte klassiekers zoals Le ballon rouge of Palle alene i verden (Palle Alone in the World) en ook het Iraanse Chakmeh (The Boot) en E.T. The Extra-Terrestrial. Houvast voor Cousins’ nieuwe documentaire is een opname van een nichtje en neefje bij hem thuis.

Hun spel met een knikkerbaan stelde Cousins in staat “om naar kinderen te kijken door films, meer dan rechtstreeks naar de films zelf ”. Het gedrag van het duo – schuchter, speels doen alsof – zet hem aan om inhoudelijk en stilistisch (te freewheelen) door de filmgeschiedenis. Ken Loach- klassieker Kes leidt naar Kauwboy en van Tarkovski naar Ozu is slechts een kleine stap. Behalve verwachte scènes uit Buñuels Los Olvidados, Truffauts Les 400 coups en Vigo’s Zéro de conduite presenteert Cousins ook minder bekend werk uit Afrika, Oost-Europa en Azië. Amerikaanse films zeggen hem veel minder. Al had Beasts of the Southern Wild – die met alle thema’s jongleert die Cousins aanstipt – zeker niet misstaan.

Zo drukt A STORY OF CHILDREN AND FILM niet alleen de voetsporen van de cinefiele wereldreis The Story of Film, waarmee Cousins een alternatieve filmgeschiedenis wou schrijven die vernieuwende cinema uit alle windstreken omhelsde. Valt gezien zijn cinefiele humanisme wel op: kinderen uit het Italiaanse neorealisme (Ladri di biciclette en andere) ontbreken. Cousins belichaamt een persoonlijke relatie met film. Sommige associaties (bijvoorbeeld de omkadering via schilder Van Gogh) lijken er met de haren bij gesleept, maar dat zet amper een domper op de filmvreugde.

Na het wandelaarsessay What is this Film Called Love? – een poëtische reflectie op Eisensteins verblijf in Mexico City die geregeld overhelt naar vanity project – voegt Cousins een hoofdstuk toe aan zijn verhaal over film, “een jonge kunstvorm van amper twaalf decennia oud, die als geen ander naar kinderen kijkt”.

A Story Of Children And Film

13/11/2013
Acteurs: