Suite Française

Het stadium van verbazing over een vlaamse acteur die het wel eens zou kunnen maken in hollywood is ongelooflijk snel overgegaan naar een volgend niveau. Matthias Schoenaerts hééft een internationale carrière, maar eenzijdig hollywoodiaans kan je die bezwaarlijk noemen. Het maakt hem alleen maar interessanter: van een Vlaamse film die furore maakte in de States (Rundskop) tot een Hollywood-remake van een Vlaamse film (Loft), the sky lijkt the limit. Toch blijft Schoenaerts scherpe keuzes maken – tot een rol in de nieuwe Thomas Vinterberg toe.

Deze recensie gaat uiteraard niet over hem, maar er valt een en ander te zeggen over zijn liefde voor complexe personages of over de eigenzinnige Vlaamse interpretatie van een stercarrière, een interpretatie die hem weghoudt van routineuze Hollywoodproducties. Dus doet het plezier hem in de verfilming te zien van een postuum uitgegeven roman van Irène Némirovsky. Het boek werd onthaald als een meesterwerk, een subtiele studie van de condition humaine tegen de weinig subtiele achtergrond van de bezetting van een Frans dorpje door een regiment nazi’s.

Alle inwoners worden in SUITE FRANÇAISE verplicht onderdak te bieden aan een of meer Duitse soldaten, een confrontatie die meer naar de oppervlakte brengt dan haat tegen de bezetter. Met lede ogen moet Lucile aanzien dat de achterbaksheid en de onderlinge vetes van haar dorpsgenoten sterker zijn dan hun verbondenheid tegen het Duitse uniform. Ze wordt des te meer op de proef gesteld doordat de officier die bij haar verblijft (Schoenaerts dus) een gedistingeerde man met een groot gevoel voor fatsoen blijkt te zijn.

Het dramatische gegeven zal uiteraard ten top worden gedreven door een romantische aantrekkingskracht tussen beide protagonisten. De nieuwe film van de Britse regisseur Saul Dibb blinkt niet uit in subtiliteit. Er zit anders genoeg materiaal in het verhaal om drie Das Weisse Band-en uit te puren, maar dan heb je ook een Michael Haneke aan het roer nodig. In plaats daarvan krijgen we een degelijk gemaakt en sterk geacteerd oorlogsdrama, dat net iets te gemakkelijk teert op evidente dramatische ontwikkelingen.

Suite Française

15/04/2015
2014