Supa Modo

De Filippijnen, Zuid-Korea, India, Qatar, filmdistributeur MOOOV heeft kinderfilms van over de hele wereld in de aanbieding. De eerste release in het rijtje, waarvoor MOOOV samenwerkt met jeugdfilmverdeler JEF, is het Keniaans-Duitse SUPA MODO, meteen hoopgevend voor de rest van het MOOOV-programma.

Omgaan met de dood is voor zowel volwassenen als kinderen een heikele kwestie, maar film kan helpen het onderwerp verteerbaar te maken. Als een niet verwaarloosbaar onderdeel van het leven komen dood en verlies vaak voor in kinderfilms. Zo ook in SUPA MODO, over het negenjarige meisje Jo, dat door een terminale ziekte niet meer lang te leven heeft. Een zwaar uitgangspunt, maar de film cirkelt vakkundig om treurnis en tragedie heen om te focussen op liefde, vriendschap en de kracht van fantasie.

Jo’s moeder (een vroedvrouw nota bene) wil haar dochter niet bezwaren met het slechte nieuws dat ze in het ziekenhuis te horen krijgt. Bijgevolg komt het nooit tot een gesprek over wat de dood nu precies zal brengen en blijft een al te opdringerige boodschap uit. Of Jo begrijpt wat er gaande is, blijft in het midden. Natuurtalent Stycie Waweru (ondertussen een van de eerste Keniaanse kindsterren) speelt de rol zowel alwetend als nietsvermoedend. Zo heeft ze wel in de gaten dat haar goedbedoelende zus situaties voor haar ensceneert om haar even een superheldin te maken, van het winnen van een voetbalmatch tot het wegjagen van winkeldieven. Tegen een vriendje verzucht ze dat de volwassenen er niets van begrijpen. Van de actiefilms waar ze zo van houdt? Of van het einde dat nabij is? Evengoed is ze naïef genoeg om te vragen wanneer ze eindelijk terug naar school kan. Om haar heen is er veel gebekvecht van familie, vrienden en dorpshoofden over wat het beste is voor het kleine meisje. Het zal Jo worst wezen. Zij leeft onverdroten verder in haar fantasierijke wereld, waarin superhelden een speciale plaats hebben. Haar zelfrelativering en aanhoudende kracht maken van haar zelf een superheldin, een metafoor die meermaals terugkomt. Uiteindelijk zal de Jackie Chan-fan echt zelf in een superheldenpak kruipen, wanneer het hele dorp de krachten bundelt om Jo’s grootste droom in vervulling te laten gaan: zelf het hoofdpersonage spelen in een superheldenfilm. Een inventieve scenariovondst die de jonge kijkers aanspreekt door het doe-het-zelfkarakter van de kleinschalige filmopnamen in het dorpje Kabuka, volgens debuterend filmmaker Likarion Wainaina tekenend voor de Keniaanse filmproductie in het algemeen. De zelfgemaakte superheldenkostuums pakken goed op beeld en er zit humor in het geknutselde filmmateriaal. Het gemeenschapsgevoel van het dorp komt hier heel sterk naar voor, alsook het belang van familie. Een mooie boodschap gebracht met humor, stijl en de Keniaanse couleur local. Genoeg materiaal voor een nieuwe schoolfilmklassieker.

Voor de vertoningen van SUPA MODO, kijk hier.

Meer reviews vind je maandelijks in print, te bestellen via info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten of maandelijks in je bus met een abonnement.

Geschreven door CHARLOTTE TIMMERMANS