Superstar

Je wordt in iets gesleurd maar je begrijpt niet waarom. Het enige wat je wil is te weten komen wat er nu eigenlijk aan de hand is. In SUPERSTAR verkeert de kijker in dezelfde onwetendheid als het hoofdpersonage.

Prinses Diana-gewijs wordt er door de straten van Parijs geracet, met paparazzi in het kielzog. Een lamme goedzak staat in het middelpunt van de belangstelling; hij snapt er niets van. Hoewel ook wij niks van de situatie begrijpen komen de beelden vertrouwd over. Dat is wat het publiek wil: stars als opgejaagd wild, reality-tv zonder weerga. Niets is nog gewoon en elke voeling met het normale is weggevaagd. This is your life, hier en nu, we zitten op kruissnelheid. En het belangrijkste personage komt niet eens in beeld: de regisseur achter deze beelden.

De man die elk fragment van de juiste muziek voorziet, zodat we weten wat we moeten voelen, alvorens hij naar het volgende beeld overspringt (opdat onze aandacht niet verslapt). De maker van deze film gaat deel uitmaken van de plot. Magistraal hoe regisseur Xavier Giannoli (A L'Origine) in SUPERSTAR het medium en de vorm hier laat samenvallen. Elke filmmakerstruc voelt inderdaad als een bewuste keuze aan. De vorm sleurt ons mee, het orkest brengt ons naar een crescendo. En daar zitten we dan, in het journaal van acht uur, als hoofdpunt. Kan er ons iemand vertellen wat er precies aan het gebeuren is? Meer had deze SUPERSTAR niet hoeven zijn. Het publiek heeft heus wel door wat er allemaal fout is met een samenleving die alle menselijkheid buiten proporties opblaast. De verdienste van deze alledaagse man - om wie het allemaal draait - is dat hij ‘gewoon’ is. Het zou banaal klinken, mocht het niet zo ironisch dicht bij de waarheid aanleunen.

Maar dan moet er opeens een verhaaltje worden verteld, wordt er doorgedramd over de keerzijde van bekendheid, krijgen we een cliché-plot inclusief een regisseur (niet langer de maker van deze film) die met zijn assistente aanpapt. Het hoofdpersonage, dat ongewild van de roem mocht proeven, raakt verslaafd aan zijn nieuwe, gratuite status, met daarbij volgend een diep dal en een boek met zijn versie van de feiten. Het had van lef en creativiteit getuigd mochten de makers, die de toeschouwers in het begin zo goed op sleeptouw wisten te nemen, ons tenminste proberen te verrassen met een plot die dat van een tv-film overstijgt.

Geschreven door BRAM DE SUTTER

Superstar

29/08/2012