Swchwrm

Voor een kinderfilm is deze adaptatie van het jeugdboek ‘Mijn avonturen door V. Swchrwm’ van Toon Tellegen behoorlijk complex in beeld gebracht. De vreemde camerastandpunten, de grillige montage en een bijna psychedelische aanwezigheid van alledaagse geluiden, creëren in V. SWCHRWM van Froukje Tan een voortdurende afstand.

Terwijl het jongetje zich verbaal tot de wereld probeert te verhouden, versplintert de samenhang ervan voor onze ogen. Jammer genoeg komt dat allemaal nogal geforceerd over.  Als een spielerei van de filmregisseur kijken we naar een filmisch gedicht. Creatief verbeeld, dat wel, maar waar is de poëzie? De samenhang die ons toestaat van deze film te genieten? Beeld en verhaal vertellen hetzelfde, maar lijken naast elkaar te bestaan. Is het dat hopeloze zoeken naar een eerste zin voor een boek waardoor de film maar geen aanvang lijkt te nemen?

Dat is namelijk Swchrwms grote queeste: zijn zoektocht naar een eerste zin die alles zegt, het begin van zijn boek. Het basismateriaal is behoorlijk literair (naar het prachtige kinderboek van Toon Tellegen), maar de schoonheid ervan lijkt te ontsnappen wanneer de teksten gewoon worden meegedeeld. De muziek probeert ons emotioneel op sleeptouw te nemen, de ene keer melancholische dan weer jolig. Er wordt gefilmd met een rijk palet aan kleuren, maar zonder veel logica of consequentie. Vreemd. Het ene ogenblik zitten we op de huid van de personages, dan weer verdwijnen mensen in het landschap, terwijl het toch van dichtbij in beeld is gebracht. Maar de betekenis ervan ontgaat me.

Verwarring heerst in deze film over een aspirant schrijvertje. En hoewel hij niet zomaar een schrijver is, de negenjarige V. Swchwrm wil namelijk een ongewone schrijver worden, een Schrijver van Boeken Die Een Diepe Indruk Achterlaten, lijkt hij het wel allemaal te weten. Hij schrijft in het geheim, alleen zijn grootvader weet het. En de koningin natuurlijk. Want zij weet alles. En ze kent al haar onderdanen. Ook het meisje voor wie hij kiest om verliefd op te worden. Maar kan hij dat wel: schrijven en verliefd worden? En heeft hij de koningin ontgoocheld?

V. SWCHRWM is een ongewone film, misschien omdat het materiaal zich moeilijk leent tot een verfilming. Althans, dat denk… ik.

Geschreven door BRAM DE SUTTER

Swchwrm