Tango Libre

Vrouwen en de liefde. Rond dat gegeven smeedde filmer Frédéric Fonteyne met Une liaison pornographique en La femme de Gilles al tweemaal een film die vooral internationaal werd opgepikt. TANGO LIBRE, zijn jongste film, een vrijpostige tragikomedie, sluit dat drieluik af.

JC is cipier in een gevangenis. Een job als een ander. En dus wil hij eens wat anders. Een hobby bijvoorbeeld. Hij besluit tangoles te gaan nemen, één avond elke week. Het is daar dat hij een best aardige vrouw ontmoet: Alice. 's Anderendaags ziet hij haar toevallig al terug wanneer zij 'zijn' gevangenis een bezoekje brengt om haar ...twee mannen te zien. De ene man is Fernand, haar echtgenoot (Sergi Lopez), de andere heet Dominic en is haar minnaar (de Vlaamse acteur Jan Hammenecker). Beide heren zitten een zware straf uit voor een overval met dodelijke afloop...

Een dergelijk uitgangspunt is regelrecht stof voor een komedie, zo zou je denken. Niet bij iemand zoals Fonteyne. Hij jongleert graag met metaforen. Zo symboliseert de tango het proces van aantrekken en afstoten in een relatie. Ook al beweert een Argentijnse gevangene – en hij kan/moet het weten – onomwonden: “Tango betekent vrijheid!” De gevangenis staat dan weer symbool voor wat van iemand in een relatie wordt verwacht; je kan vooruit noch achteruit... En de goudvis in het aquarium ten slotte – wat later is ie dood – is zoals de zoon van Alice vijftien jaar. Ook toeval?

TANGO LIBRE is net geen komedie, al wil ie meer dan eens zelfs een vaudeville zijn en al verraadt de epiloog een komische intrige. Er zit evenwel zoveel ernst in de plot ingebouwd dat je als kijker herhaaldelijk op het verkeerde been wordt gezet. Fonteyne koos  immers voor een grijsgrauwe, wat dreigende look en legt nogal eens het accent op de ernstige onderstroom.

TANGO LIBRE werd geselecteerd voor het voorbije Filmfestival van Venetië, mocht het Filmfestival van Namur (FIFF) openen en won enkele weken geleden het Filmfestival van Marschau.

Geschreven door FREDDY SARTOR

Tango Libre