Ted & de schat van de mummie

Na het succes van zijn grappige korte computeranimatiefilm Tadeo Jones (2004, 9’) testte Enrique Gato zijn kunde verder uit in Tadeo Jones and the Basement of Doom (2007, 18’) om vervolgens de sprong te wagen naar een volwaardige lange computeranimatiefilm, 3D reliëf inbegrepen. Onderwerp van Las aventuras de Tadeo Jones, die nu in Vlaamse dubbing uitkomt als TED & DE SCHAT VAN DE MUMMIE, zijn nog meer avonturen van Tadeo.

De hoofdfiguur is bij ons herdoopt tot Ted. Jawel, het is bedoeld als parodie op de avonturen van Indiana Jones (Harrison Ford in Raiders of the Lost Ark uit 1981 en de drie volgende films van Steven Spielberg). Onze held is een naïeve bouwvakker uit Chicago die door een samenloop van omstandigheden in de plaats van een bekend archeoloog op expeditie in Peru is beland. Hij dient er de schatten van een verdwenen Incastad te redden uit de klauwen van een bende perfide schattenjagers. Gelukkig krijgt hij hulp van Sara - een échte archeologe met de looks van Lara Croft -, van zijn hondje Jeff, de papegaai Belzoni en de Peruviaanse gids Freddy.

Op details na is de computeranimatie van TED & DE SCHAT VAN DE MUMMIE in orde, die met goede vondsten van start gaat. De stomme papegaai die met tekstbordjes communiceert, de gids die constant alles te koop heeft en een Zwitsers zakmes met onvermoede mogelijkheden, zijn running gags. Opmerkelijk is een lange achtervolgingsscène boven op een rijdende trein, waarin zowat alles wordt samengebracht wat we op dat vlak al eerder in films hebben gezien plus ook nieuwe vondsten zoals wat te doen wanneer er plotseling een te lage tunnel opdoemt. Helaas worden er zoveel nutteloze actiescènes op elkaar gestapeld dat het langdradig wordt. De ontknoping blijft maar duren.

Wanneer je denkt dat het gedaan is, komt er telkens een nieuwe wending aan. En de voorstelling van de booswichten tegen wie Ted het opneemt is gewoon infantiel. En dat aan het slot blijkt dat Sara verliefd is op Ted, wordt ook al totaal ongeloofwaardig aangebracht. Van fijne parodie is in deze tegenvallende actieprent geen sprake. Een voorbeeld dat het wèl kan, is de echt leuke Deense computeranimatiefilm Ronal The Barbarian, vorige maand nog te zien op Anima. Deze film werd zonder Belgische bioscooprelease meteen op dvd uitgebracht.

Geschreven door LUK MENTEN

Ted & de schat van de mummie

27/03/2013