Temblores

Guatemala is een complex land vol verborgen kanten waarvan zowel wij Europeanen als veel Guatemalteken niet op de hoogte zijn. Met TEMBLORES licht regisseur Jayro Bustamante een tipje van de sluier op. Wat we eronder ontwaren is niet fraai.

De aardbevingen van de titel komen niet alleen voor in de film, de Guatemalteekse maatschappij zal ze ook figuurlijk voelen zodra deze verstikkende film daar te zien is. De titel staat immers voor het risico dat heel je leven verwoest zal worden als je het bouwt op een (breuk)lijn die niet die van jou is. Met een uitstekende fotografie, die een grauwe en duistere tint geeft aan het verhaal, veroorzaakt TEMBLORES onrust die omslaat in een meer diepgewortelde angst.

Bustamantes tweede film na zijn indringende debuut Ixcanul vertelt hoe Pablo, getrouwd en met twee kinderen, op een bepaald moment zijn homoseksuele geaardheid niet meer kan/wil verbergen. Hij verlaat zijn vrouw voor Francisco, maar trekt niet bij hem in om zijn jonge kinderen niet meteen te confronteren met de reden van zijn vertrek. Pablo doet alles om ze niet kwijt te raken en zijn familie, die vreest voor de afwijzing van hun gemeenschap, maakt daar misbruik van. Hij mag zijn zoontje en dochtertje niet meer zien, want de wet in Guatemala maakt geen onderscheid tussen homofilie en pedofilie. Uit schrik voor de schande haalt de familie dan ook alles uit de kast om Pablo te ‘genezen’ van zijn vreselijke ‘ziekte’. Daarvoor dwingen ze hem, bezeten van een fanatieke frenesie, tot therapie (lees indoctrinatie en geestelijke én fysieke mishandeling) in hun evangelische kerk. Het is duidelijk niet Pablo die ziek is … Het lijkt een onwaarschijnlijk relaas, ware het niet dat dergelijke therapieën gebruikelijk zijn in het hedendaagse Guatemala.

Door de dictaturen in het verleden is er geen individuele vrijheid of vrijheid van denken in Guatemala. En lid zijn van een groep heeft een prijs. Vrouwen houden zelf dit systeem van machismo in stand. Zowel de vrouw van Pablo als de vrouw van de pastor. Die laatste leidt de therapie en preekt zelfs vrouwenhaat (haar ‘patiënten’ danken God dat ze geen vrouw zijn). Ze domineert de mannen in de kerk en beschermt ze tegelijkertijd. Ze predikt: "Het belangrijkste is niet wie we zijn, maar hoe we ons gedragen." En: “We zijn hier niet voor ons geluk, maar om offers te maken voor God.”

Hoe ver kan een maatschappij gaan om iemand te veranderen? Deze film houdt de mensen een spiegel voor; conservatieve waarden behouden doet hen meer kwaad dan goed. TEMBLORES wil tot nadenken aanzetten. De regisseur stuurt de kijker weer de zaal uit met hoop, want in de blik van Lucía, de dochter van Pablo, ligt geen oordeel, maar begrip voor zijn lijden. Hoog tijd dat vrouwen ophouden het machismo te bewaken! En het is de jonge generatie die dat kan waarmaken.

Vertoningen: zie cinenews.be. Meer reviews vind je maandelijks in print, te bestellen via info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten of maandelijks in je bus met een abonnement.

Geschreven door ILSE VAN BAELEN

Temblores