The Florida Project

In THE FLORIDA PROJECT kapen Sean Baker en zijn (jonge) acteurs de naam die Walt Disney gaf aan zijn plannen voor een pretpark dat gedroomd geluk in realiteit wilde omzetten. Het meisje Moonee groeit op in kansarmoede, maar beleeft een zomer vol magische kastelen, vrolijke rebellie en aanstekelijke avonturen.

Ergens ver weg, voorbij de regenboog, wacht een betere wereld, een plek zonder problemen, waar dromen uitkomen. Dat verlangen blijft centraal staan in de laatste restjes van de Amerikaanse Droom en de hoopvolle ondernemingen van jonge dromers zoals Dorothy in The Wizard of Oz en de Disneyprinsessen Sneeuwwitje, Ariel, Belle en Pocahontas. In Sean Bakers weelderig gekleurde sociale drama THE FLORIDA PROJECT gebruikt het zesjarige meisje Moonee haar verbeelding om samen met haar vrienden avonturen te beleven waar ze, gezien de socio-economische situatie van haar alleenstaande en werkloze moeder Halley, niet aan toekomt. Meer kapitaalkrachtige Amerikanen kunnen zich als toeristen tijdelijk toegang verschaffen tot die geïdealiseerde gelukzaligheid in het nabijgelegen Disney World, door ome Walt ooit het ‘Floridaproject’ genoemd. Moonee woont in een van de pastelkleurige motels langs de snelweg naar dat attractiepark. Ooit floreerden daar de winkels en zaten de kamers vol vakantiegangers. Nu huizen er gezinnen die elders geen betaalbare woningen kunnen vinden, zeker niet na de door faliekante hypotheekspeculaties aangezwengelde huizencrisis in 2008.

Na zijn doorbraakfilm Tangerine focust Baker opnieuw op een vaak onzichtbare onderklasse in de Amerikaanse samenleving. Dat met iPhones in een zonovergoten kleurbad en nachtelijke neontinten gefilmde verhaal over twee transgender prostitués in Hollywood op kerstdag en -nacht was een warme, sprankelende komedie over outsiders zonder hen als outsiders te willen zien. In THE FLORIDA PROJECT hanteert DoP Alexis Zabé (van onder meer Carlos Reygadas’ Stellet Licht) een minder mobiele filmcamera, maar de fascinatie voor een intens kleurenpalet is gebleven. Net als de vrank en vrij wandelende personages die in de marge van een droomfabriek leven. Moonee en haar vrienden halen kattenkwaad uit op parkeerterreinen en in verlaten woonblokken, schuilen in groene weiden, steken de middelvinger op naar overvliegende helikopters met rijke passanten en bietsen geld om ijsjes te kopen, die ze treiterig opeten voor de neus van motelmanager en goedzak Bobby. In de zomerhitte smelten hun ijsjes sneller weg dan de financiële en later ook gerechtelijke zorgen van Moonee’s moeder Halley.

Baker en zijn vaste coscenarist Chris Bergoch laten de harde werkelijkheid van gerecht en sociale diensten insijpelen in de zomerse avonturen. Hun sociaalrealisme heeft magische toetsen, die niet zo verregaand het fantastische opzoeken als Beasts of the Southern Wild van Ben Zeithlin, die nog meer inzette op de verbeeldingskracht van een jong meisje in barre omstandigheden. Maar ook THE FLORIDA PROJECT laat zijn personages zichzelf uit hun situatie tillen. De leeftijd van de kinderen staat een niveau van onschuld toe dat de oudere personages van American Honey en zeker van het in bubblegumesthetiek badende Spring Breakers niet hebben kunnen behouden. Al blijft Moonee niet onwetend of onaangeroerd. Waar Harmony Korine met Spring Breakers de Disney-ethos onttakelde (met medewerking van voormalige kindsterren) in een door hiphopswag gedreven gangsterdrama, bepleit THE FLORIDA PROJECT geen radicale omkering van het Disney-ideaal, maar een toe-eigening op kindermaat, de weinig fortuinlijke maat van Moonee en haar speelkameraden. Dat maakt Bakers film even tegendraads als publieksvriendelijk, zonder de personages of de kijker te geringschatten. Met een einde dat herinneringen oproept aan Truffauts Les 400 coups, waarin kinderen ook de vrijheid tegemoet rennen, wordt de keuze hoe Moonee’s toekomst eruit zal zien finaal overgelaten aan de kijker. In een echo van pretparkprinsessen vraagt zij – in onze verbeelding – zich af, ergens voorbij de regenboog: “Why, oh why can’t I?

THE FLORIDA PROJECT loopt vanaf vandaag in de Belgische zalen. Klik hier voor de vertoningen. Meer reviews, portretten, themastukken en interviews vind je in ons maandelijkse filmmagazine, te bestellen met een mailtje naar info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten, of maandelijks in uw bus via een abonnement.

Geschreven door BJORN GABRIELS

The Florida Project

17/01/2018
Regisseur: 
Muziek: 
Genre: 
Productiejaar: 
2017
Distributeur: 
September Film

Media: 

onomatopee