Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Favoriet bij kritiek en publiek sinds de wereldpremière op het festival van Venetië begint het wraakdrama THREE BILLBOARDS OUTSIDE EBBING, MISSOURI nu aan zijn bioscoopleven bij ons.

Wie is er meer gerechtvaardigd dan een moeder om zelf iets te ondernemen om het doodgelopen politieonderzoek naar de verkrachting en de moord op haar dochter weer in gang te zetten? Haar leven is een verschrikking geworden. Haar man heeft haar verlaten. Ze klust tijdelijk wat bij en leeft heel afgelegen, alleen met haar schoolgaande zoon die slechts wil doen alsof er niks aan de hand is. Maar dat is dus buiten het temperament van zijn moeder gerekend.

Al van bij de eerste beelden is het raak met deze nieuwste van Martin McDonagh. Een verlaten, mistige landweg die niemand nog gebruikt omdat wat verder een snelweg is aangelegd, met aan de kant drie enorme reclameborden die al jaren mee staan te verkommeren, en ijle operamuziek. Daar rijdt Mildred Hayes (Frances McDormand) langs, ze stopt en speelt met een ideetje waarvan pas later duidelijk wordt hoe duivels efficiënt dat is: in drie niet mis te begrijpen boodschappen op de reclamepanelen provoceert ze de plaatselijke politie, en vooral hun chef, om vaart te zetten in het onderzoek naar de afschuwelijke misdaad die haar leven en dat van haar dochter vernietigd heeft. Even simpel als geniaal is dit uitgangspunt dat niet alleen de hele situatie schetst, maar ook tal van onverwachte intriges en machinerieën in gang zet. In het sluimerende stadje in het zuiden van de Verenigde Staten gaan de poppen aan het dansen, niet meer tegen te houden, wat nog veel meer ellende veroorzaakt. Geen enkele van de vele nevenpersonages komt ongeschonden uit het verhaal. De meesten zijn er trouwens ook niet ongeschonden aan begonnen. Mildred Hayes al zeker niet. Na de dood van haar dochter is zij niet het type vrouw om verbitterd in een hoekje te gaan zitten treuren. Haar woede houdt haar op de been. In haar zucht naar gerechtigheid gaat ze de confrontatie aan met politiebaas Willoughby (Woody Harrelson). Ze heeft zich van doelwit en vijand vergist, want de sheriff geniet achting alom in het stadje. Als vader van een jong gezin heeft hij zelf een zo mogelijk nog zwaarder lot te dragen, maar laat dat vooral geen excuus zijn. Hij blijft een ware god voor het zootje ongeregeld in zijn politiekantoor, met onder anderen de jonge Dixon (Sam Rockwell), licht ontvlambaar en ronduit racistisch, een moederskindje dat de hand boven het hoofd wordt gehouden door de sheriff, maar uiteindelijk gedwongen wordt zelf zijn weg te zoeken. Tal van hoogst herkenbare nevenpersonages vullen het kleurrijke palet nog aan, van de gewelddadige vader die soelaas zoekt bij een idioot wicht dat het verschil niet kent tussen polo en polio tot de pastoor die er bij zijn bezoek niet echt in slaagt om Mildred op meer vredelievende gedachten te brengen.

De Britse regisseur en toneelauteur Martin McDonagh (niet te verwarren met John Michael McDonagh van Calvary) heeft voor zijn derde langspeelfilm, na In Bruges (2008) en Seven Psychopaths (2012), een filmisch equivalent gevonden voor wat intussen bekend raakte als ‘in-yer-face’-theater. Hij confronteert de kijker direct met vulgair, provocerend en explosief materiaal, en hier doet hij dat tot in de perfectie. Zijn debuutfilm In Bruges werd ook al gedreven door de setting van de pittoreske middeleeuwse stad, die als een tang op een varken past bij een van de twee hoofdpersonages (Brendan Gleeson en Colin Farrell), een koppel Ierse huurmoordenaars dat zich even moet schuilhouden, ver weg van hun baas (Ralph Fiennes). Een confrontatie die toen al voor de nodige vonken zorgde. In Seven Psychopaths wordt Colin Farrell opnieuw omringd door een rijtje topacteurs (onder wie ook al Woody Harrelson en Sam Rockwell in grote vorm) en een ingenieus hilarisch misdaadverhaal over tweederangs kidnappers van huisdieren. THREE BILLBOARDS OUTSIDE EBBING, MISSOURI speelt nog een klasse hoger, waardoor Martin McDonagh gerust naast grootheden als Tarantino en de Coen Brothers mag gaan staan. De trage, maar gestage regelmaat van één film om de vier jaar is een reden te meer om alvast deze meest recente parel niet voorbij te laten gaan.

THREE BILLBOARDS OUTSIDE EBBING, MISSOURI loopt vanaf vandaag in de Belgische zalen. Klik hier voor de vertoningen. Meer reviews, portretten, themastukken en interviews vind je in ons maandelijkse filmmagazine, te bestellen met een mailtje naar info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten, of maandelijks in uw bus via een abonnement.

Geschreven door HUGO BERNAERS

10/01/2018
2017