Tims favoriete filmaffiches van 2015

10. Vergeef ons onze zonden, want de stoute close-up op de affiche van Gaspar Noés LOVE trok toch flink onze aandacht en prikkelde onze interesse. Met andere woorden, de poster deed wat hij in de eerste plaats hoort te doen. Kon het filmische liefdeskind van Noé maar even diep graven als de tongen in deze foto... (ontwerper onbekend)

9. De overbodige herhaling van Angelina Jolies volledige naam op de affiche van haar BY THE SEA prikt als een doorn, maar verder is dit werk van ontwerpbureau Iconisus L&Y een streling voor het oog. Het onverschrokken kleurgebruik, het verstilde golven en kletteren van Jolies gouden lokken en – in contrast daarmee – de starre en tegelijkertijd kwetsbare blik van Brad Pitt. De poster voor dit tumultueuze liefdesdrama bruist van leven, waar het de film volgens velen aan ontbrak.

8. Net zoals connaisseur Adrien Curry (van MUBI’s Movie Poster of the Week) hebben we een zwak voor ‘ouderwets’ tekenwerk in filmaffiches. Die voor FAULTS, een van onze festivalfavorieten op het BIFFF, is daar een mooi voorbeeld van. De illustratie van striptekenaar Enrique Corominas toont rustig en verontrustend voor een ongewone tragikomedie over sektarische hersenspoeling. Debuterend regisseur-scenarist Riley Stearns verzorgde zelf de typografie. De andere affiche voor deze film, het ontwerp met de versnipperde hoofdpersonages, is eveneens de moeite waard.

7. Dubbele belichting mag dan wel een wat overgebruikte kunstzinnige techniek wezen, het werkt voor de wonderschone cinema van Apitchaptong Weerasethakul, in dit geval CEMETERY OF SPLENDOUR. (ontwerper onbekend)

6. Nog zo’n techniek die in de verkeerde handen verwordt tot een cliché: de collage. Het zit echter raak bij die van designhuis LA voor SICARIO. Hun collage is doordrongen van een giftig en smerig onheil dat de dreiging van de film aanboort. De vorm heeft wat mee van een paddenstoelwolk. Emily Blunts personage heeft duidelijk heel wat aan haar hoofd. De indrukwekkende en meedogenloze misdaadthriller van Denis Villeneuve kon bovendien rekenen op een knappe reeks minimalistische affiches geïnspireerd op Mexicaanse iconografie.

5. De poster voor LOST RIVER nodigt uit om af te dalen in de neonverlichte onderwereld van deze onterecht misprezen film, acteur Ryan Goslings regie- en schrijfdebuut. Met als opengesperde hellemond de tot de verbeelding sprekende ingang van de nachtclub waar het publiek getrakteerd wordt op variétéachtige horrorshows. (ontwerper onbekend)

4. Afgelopen jaar kreeg grafisch ontwerpster Amira Daoudi een eigen tentoonstelling in het Brusselse Cinema Galeries. We zijn opgetogen over de aandacht en waardering voor het werk van de jonge Belg en zo ook voor afficheontwerp in het algemeen! Onze favoriete filmposter uit de Lage Landen is evenwel die van Nederlander Sander Brouwer voor PRINS, het even gestileerde en opvallende langspeeldebuut van Sam de Jong. Van het gotische sprookje Lost River naar het coming-of-agerelaas van de kleine ‘prins’ met gouden kroon en blauw oog, twee affiches met eenzelfde gevoel voor esthetiek die baden in dezelfde tinten. Brouwer ontwierp zowel de poster als het modieuze titellogo en de credits in de film. Verdiende winnaar van de VPRO Cinema Afficheprijs 2015.

3. De ontdekking van het jaar was voor ons de productieve designer Midnight Marauder. Zijn alternatieve en originele posters voor tal van nieuwe en oude films bewijzen de kunde van de zelfverklaarde cinefiel. Midnight Marauder werkt vaak met korrelige beelden, monochrome uitvergrotingen, een hoog licht-donker contrast en opzettelijk oubollige lettertypes. Hij schetst zelf portretten maar geeft even graag gevonden materiaal een nieuwe plaats. Tijdens zijn onderzoek naar tarotkaarten en mystieke teksten voor KNIGHT OF CUPS van Terrence Malick stootte de ontwerper uit Los Angeles op een 18e-eeuwse afbeelding getiteld ‘The Tree of the Soul’. Inderdaad, The Tree of Life is niet ver weg. In deze eerste internationale affiche wonnen de raadselachtige cirkels het nog van de bekende koppen uit de sterrencast (Christian Bale, Cate Blanchett en Natalie Portman). Chapeau!

2. Net zoals het meesterlijke filmpje van Jafar Panahi is de poster van TAXI TEHERAN kleurrijk en speels maar ook bedrieglijk eenvoudig. De tekening van Fransman Pierre-Julien Fieux (Le Cercle Noir) doet ons een beetje denken aan het werk van de Amerikaanse striptekenaar Chris Ware, vormelijk eveneens van een verraderlijke lichtheid.

1. Onbetwistbaar onze topfavoriet, dit paar voor THE LOBSTER, het Engelstalige debuut van Yorgos Lanthimos. De Griekse filmer klopte opnieuw aan bij Vasilis Marmatakis, verantwoordelijk voor de stilistisch gelijkaardige posters van Dogtooth en Alps. Zelden heeft het gebruik van negatieve ruimte zo veel te vertellen. Marmatakis weet de tantaluskwelling uit de tragikomische satire, en daarmee ook de kern van het verhaal, origineel en perfect te vatten in één treffend beeld dat ons nog lang zal bijblijven. Daarin slagen alleen de allerbeste affiches.

Geschreven door TIM MAERSCHAND

Tims favoriete filmaffiches van 2015

10/01/2015