Tomb Raider

Tomb Raider is een van de populairste gamepersonages aller tijden, die mede dankzij Angelina Jolie deel werd van de globale popcultuur. Hoewel de games bleven komen (vandaag is nummer zestien in de maak) werd het vanaf 2003 in de populaire cultuur stil rond de actieheldin. De eerste Hollywoodfilm van Roar Uthaug, sinds gisteren bij ons in de zalen, brengt daar verandering in.

Simon Wests Lara Croft: Tomb Raider (2001) en Jan de Bonts Tomb Raider: The Cradle of Life (2003) zetten beide in op de reputatie van Croft als een babe in de gamewereld, waar de archeologe al sinds de vroege jaren 90 tombes ging uitspitten. Angelina Jolie, sekssymbool eerste klas, verscheen in soms weinig verhullende outfits, met ferm benadrukte boezem, getuite lippen en gespierde armen. Gelukkig kiest de Noorse Roar Uthaug er niet voor die sexy Croft nog eens over te doen. In deze adaptatie van de rebootgame Tomb Raider (2013), die ook ‘Tomb Raider: Origin’ had kunnen heten, zien we Lara Croft een pak braver, als jongvolwassen vrouw die haar levensmissie als heldin nog moet ontdekken. In het hedendaagse Londen werkt ze als fietskoerier, maar, en dat is best origineel, haar drang naar snelheid en krachtpatserij zijn al wel aanwezig: de eerste actiescène van de film is een spontane fietsrace door de stad en verder reageert ze zich af door in haar vrije tijd te kickboksen. Deze moderne Lara Croft is verfrissend en even hoop je te zullen ontkomen aan anachronistische Indiana Jones-toestanden. Bovendien is Alicia Vikander met haar meer meisjesachtige dan uitdagende look perfect gecast als de jonge Lara Croft. Het meisje in haar komt in beeld met flashbacks naar de gelukkige tijden die ze kende met haar vader, die haar sprout noemde en haar liefelijk over het hoofd aaide. Dit was echter zeven jaar geleden, voor hij spoorloos verdween. Of misschien toch niet zó spoorloos …

Crofts eerste missie is geen zoektocht naar archeologische schatten, maar naar haar vader, een man met veel geheimen die ze geleidelijk aan ontrafelt. Samen met haar mannelijke evenknie Lu Ren onderneemt ze een helse boottocht naar een vervloekt eiland in de Stille Oceaan. Bij aankomst wordt TOMB RAIDER een bovengemiddelde actiefilm: goed neemt het op tegen kwaad in een wel erg lange opeenvolging van gevechts- en andere acrobatische scènes. Het plot verwatert verder wanneer Croft, herenigd met haar vader, alsnog op zoek moet naar de artefacten van een duistere legende. Urhaug last in de noodzakelijke rustpunten een overkoepelend coming-of-ageverhaal in. Wanneer Croft ontdekt dat haar vader zich opofferde om de wereld te redden, omarmt ze de avonturier in zichzelf. Zo wordt ze Tomb Raider, met de iconische twee pistolen en vlecht, een fijne knipoog naar de avontuurlijke toekomst die haar te wachten staat.

Vertoningen: cinenews.beMeer reviews vind je maandelijks in print, te bestellen via info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten of maandelijks in uw bus met een abonnement.

Geschreven door CHARLOTTE TIMMERMANS

Tomb Raider

15/03/2018
Regisseur: 
Genre: 
Productiejaar: 
2018
Distributeur: 
20th Century Fox

Media: