Toni Erdmann

Toni Erdmann is een tragikomische Duitse film over een vader die tijdens een spontaan bezoek aan zijn dochter Ines, die een goede baan heeft in het buitenland, merkt hoe ongelukkig ze is. Hij besluit haar te helpen door met zijn grappige alter ego Toni Erdmann haar leven op een positieve manier te ontregelen. Je hebt maar één familie en de relatie tussen ouders en kinderen is dan ook voor het leven, en het is moeilijk om daaraan te ontsnappen. Volgens de Duitse cineast Maren Ade is dat het probleem met Ines. Zij denkt dat de familie waarin ze opgegroeid is geen relevante meerwaarde heeft, zij merkt een kloof tussen haar vaders generatie en die van haar. De film is op bepaalde momenten komisch, maar geeft de kijker ook ruimte voor interpretatie.

Ines is zakenvrouw. Ze werkt bij een Duits bedrijf in Boekarest, Roemenië. Wanneer haar vader Winfried onverwachts voor de deur staat, verbergt ze haar ergernis niet. Ines heeft een perfect geordend leven, maar wanneer haar vader haar op de vrouw afvraagt of ze gelukkig is, heeft ze daar niet direct een antwoord op. Dat is het moment van een grote omwenteling in het leven van zowel Ines als van Winfried. De hinderlijke vader zal er met zijn alter ego Toni alles aan doen om haar leven opnieuw zin te geven. De creatie van Toni Erdmann is een wanhopige poging om een betere band met zijn dochter op te bouwen. Daarbij is humor zijn enige wapen om zijn stugge dochter te benaderen. Humor is ook een manier om met moeilijke en pijnlijke zaken om te gaan. Winfried probeert op deze manier de gefaalde relatie met zijn dochter te herstellen. Door het niet op te geven leert hij dezelfde taal te spreken als zij en leren ze zowel zichzelf als elkaar beter te begrijpen.

Hoewel de film bijna drie uur duurt, slaat op geen enkel moment de verveling toe. De banden tussen de personages worden op een natuurlijke manier steeds sterker. Toni Erdmann voelt gaandeweg alsmaar meer aan als een echt persoon. Iemand die Ines de andere kant van het leven laat zien, maar tegelijkertijd ook Winfried de ogen opent. Relaties tussen ouders en kinderen ontwikkelen zich gedurende de jaren en staan nooit stil. Zo brengt Winfried voor Ines het gevoel van thuis mee naar Boekarest, al kan zij zich niet altijd vinden in de flauwe grappen van haar vader. Het verjaardagsfeestje van Ines blijkt uiteindelijk de echte omslag in haar leven te zijn, haar een gevoel van vrijheid te geven en te helpen bij het losbreken uit bepaalde relaties en werkzaamheden. Ze beseft dat ze het heft weer in eigen handen moet nemen, zichzelf moet accepteren om op deze manier zichzelf en haar vader beter te begrijpen. Een verrassend, ontroerend en komisch verhaal, waarin relaties op de proef worden gesteld en de humoristische inslag zorgt voor een andere kijk op het leven.

Geschreven door LOULOU VAN LOON

Toni Erdmann

17/08/2016