Trishna

Veelfilmer Michael Winterbottom (18 films in de meest uiteenlopende genres sinds 1995) liet zich na Jude (1996) en The Claim (2000) voor de derde maal inspireren door een roman van Thomas Hardy. Hij verplaatste diens in het Victoriaanse Engeland gesitueerde Tess of the d’Urbervilles (1891) naar het hedendaagse India.

Het land krijgt een prominente plaats in het verhaal. Door het afwisselend te situeren in het picturale en weidse platteland rond ‘de roze stad’ Jaipur in deelstaat Rajasthan en de drukte van metropool Mumbai, zorgt hij alvast – zonder te vervallen in exotisme – voor een indrukwekkend kader. De ritmisch bewegende camera en de meeslepende score van Shigeru – In the Mood for Love – Umebayashi, een geslaagde en bij momenten bedwelmende mix van klassieke strijkers, traditionele Indische muziek en eigentijdse popmuziek, zorgen alvast voor een in een mooi kleurenpalet gedrenkte visuele ervaring.

De in Engeland opgegroeide twintiger Jay gaat zijn vader, een rijke hoteleigenaar in India, een bezoekje brengen. De business van zijn vader interesseert hem niet en ‘werken’ staat niet in zijn woordenboek. Bij toeval leert hij de arme Trishna kennen. Hij wordt verliefd en biedt haar een job aan in één van de hotels van zijn vader. TRISHNA is in de eerste plaats een verhaal over passie, liefde, heersende en botsende normen en macht. Jay, gekneld tussen zijn Indische roots en de gewoontes van zijn westerse opvoeding, kan zich niet inleven in de wereld van Trishna. Zij, slachtoffer van haar arme afkomst, droomt van een betere wereld zonder klassenverschillen. Beide personages zijn niet eenduidig goed of slecht en beiden slachtoffer van de wereld waarin ze leven. India wordt geportretteerd als een land dat, op de snelweg naar modernisering, nog altijd diep geworteld zit in tradities en gebukt gaat onder grote contrasten.

TRISHNA is een met vaart verteld, vlot gemonteerd melodrama over liefde tussen mensen van twee verschillende standen en culturen. Een visueel en muzikaal meeslepende belevenis die je, ondanks enkele plotse en niet altijd even onderbouwde plotwendingen, onderdompelt in en vragen doet stellen over de snel veranderende wereld. In India maar ook hier.

Geschreven door ERWIN LORMANS

Trishna

18/07/2012