True Detective - Seizoen 2

Reikhalzend werd uitgekeken naar het tweede seizoen van deze HBO-serie, na de straffe eerste reeks waarin partners Matthew McConaughey en Woody Harrelson een zeventiental grimmige jaren lang in een broeierig Louisiana een occulte moordzaak poogden op te lossen.

TRUE DETECTIVE is opgevat als een anthologiereeks, dus werd voor het tweede seizoen tabula rasa gemaakt. Een nieuwe locatie en een vers blik getormenteerde personages maken hun opwachting in een verhaal dat toch onmiskenbaar het neerslachtige TRUE DETECTIVE-stempel draagt. Het moet echter gezegd: de torenhoge verwachtingen worden niet helemaal ingelost. Showrunner en scenarist Nic Pizzolatto schreef en sleutelde jarenlang aan het eerste seizoen, terwijl hij hier binnen het jaar op de proppen moest komen met een nieuwe vertelling, waar ditmaal ook wijd en breed op werd geanticipeerd.

In het fictieve industriestadje Vinci in de buurt van LA wordt stadssecretaris Ben Caspere vermoord teruggevonden. Het onderzoek brengt drie door het leven getekende agenten van verschillende politiedepartementen samen die zich vastbijten in deze louche zaak, door corruptie gekenmerkt. De vraag rijst dan ook al snel of bepaalde notabelen van het grimmige stadje de affaire wel opgelost willen zien. Het is vooral Colin Farrell als Ray Velcoro die opvalt. Hij speelt anders een vertrouwd typetje: de door privéproblemen geteisterde flik met een knoert van een depressie die zichzelf verdrinkt in liters whisky en ook niet vies is van een stevig lijntje cocaïne, maar o jee, wat weet hij dat op indrukwekkende wijze te doen. Velcoro werkt voor het politiedepartement van Vinci.

Voorts zien we in de hoofdrollen Taylor Kitsch als oorlogsveteraan Paul Woodrugh die nu actief is als motoragent en betrokken raakt bij de zaak nadat hij het lijk van Caspere heeft gevonden. En Rachel McAdams als Ani Bezzerides, die door de centrale overheid van de county Ventura naar Vinci is afgevaardigd om te zien hoe corrupt het daar is. Vince Vaughn tot slot laat de middelmatige komedies even voor wat ze zijn in de rol van Frank Semyon, een carrièrecrimineel die Velcoro in zijn zak heeft, en op het punt stond zijn zaken te legaliseren door Caspere grond te verkopen waarop een spoorlijn zou worden aangelegd. Dat smeergeld legde hij grotendeels in cash voor, en is nu spoorloos verdwenen.

TRUE DETECTIVE blijft krachtige televisie, al komt het er dit seizoen te weinig uit. Op cinematografisch vlak moet de makers maar weinig verteld worden, te vaak dreigt echter het geheel in warrige verhaallijnen te verzuipen. De donkere filosofische beschouwingen die zo kenmerkend waren voor het eerste seizoen zijn ook van een minder niveau, met soms een neiging tot (pseudo-)intellectuele zelfbevrediging. (nl)

Geschreven door NIELS LAVEREN

True Detective - Seizoen 2

23/06/2015