True Detective, seizoen 3

Ook na het mindere tweede seizoen van de anthologiereeks blijft TRUE DETECTIVE een langverwachte killerserie. Scenarioschrijver Nic Pizzolatto duikt weer enkele decennia terug in de tijd en zit voor het eerst in de regiestoel.

Dat kruisverhoren en herinneringen oprakelen af en toe de werkelijkheid buigen, hadden we al geleerd. Met een ontredderde blik probeert de bejaarde detective Wayne Hays (Mahershala Ali) de puzzelstukjes aan elkaar te passen, terwijl op de achtergrond de spaken van twee kinderfietsen klepperen. We zijn 2015 en worden meegesleept in een verdwijningszaak uit 1980 en het vervolg daarop in de jaren 90. Broer en zus Purcell vertrokken met de fiets naar een vriendje. Voor het avondeten kwamen ze nooit terug.

Drie jaar na het minder goed onthaalde tweede seizoen van TRUE DETECTIVE keren we opnieuw terug naar een korrelig verleden met twee politieagenten, dit keer in een rustige wijk in Arkansas. Ook het mysterieuze gevoel uit het eerste seizoen trachten de makers weer op te wekken met kleine poppetjes uit stro, een spoorzoeker als detective en de geluiden van wind en trommels die Halloween inluiden. Scenarist Nic Pizzolatto schoof nogmaals achter de schrijftafel en krijgt zijn regisseerdebuut, een taak die hij afwisselt met Jeremy Saulnier (Blue Ruin, Green Room) en Daniel Sackheim (Law & Order, The Americans). Het gezicht van de serie is acteur Mahershala Ali, die na twee bekroonde bijrollen in Moonlight (2016) en Green Book (2018) als inspecteur Hays de spotlight verdient. Stephen Dorff staat als collega Roland West aan zijn zijde. Oorspronkelijk werd de hoofdrol geschreven als een blank personage, maar Pizzolatto paste dit aan voor Ali. Die verandering van kleur in het script gaf de mogelijkheid om raciale spanningen in beeld te brengen. Al blijft het bij scheldwoorden, scheve blikken, veralgemeningen en een bezorgde “You get shot walking alone at night”, want de nadruk van de serie blijft op de vermiste kinderen liggen.

Een ander nieuw thema voor dit seizoen is de tussenkomst (en bemoeienis) van journalistieke perspectieven. Hays’ vrouw Amelia (Carmen Ejogo) ziet een roman in de verdwijningszaak en ontfutselt in een sexy rokje en met een onschuldige lach informatie aan politieagenten. De journalist, die in 2015 een documentaire maakt, lijkt Hays’ oude getuigenissen naar haar wil te proberen ombuigen. Waar vrouwen in de eerste twee seizoenen de rol kregen van slachtoffer, prostituee of gekke huisvrouw, worden ze hier sterker geportretteerd, zij het als manipulerende factoren. Seizoen drie is een aaneenschakeling van momenten die perspectieven en de waarheid in vraag stellen. “Speculeren leidt tot projectie en vertroebelt je objectiviteit”, zegt Hays. Soms sla je echter de nagel op de kop, een andere keer zit je ernaast. Leugens worden gebruikt om te misleiden en te beschermen. Zelfs een herinnering die met goede wil naar boven wordt gehaald, kan niet te vertrouwen blijken. Bekijk je het van alle kanten, dan hoeft het einde niet het einde van alle verhalen te zijn. TRUE DETECTIVE houdt zo het filosofische kantje in ere dat gesmaakt werd in het eerste seizoen en gebruikt de sprongen in de tijd als verrassende elementen. Wat je echter helemaal in het verhaal trekt, is het personage van Mahershala Ali.

TRUE DETECTIVE is te zien bij Telenet Play More.

Meer dvd-, bluray- en VoD-besprekingen en -themastukken in print.

Geschreven door SILKE ROCHTUS