Two Mothers / Perfect Mothers

Lag het aan ons dan hadden we dit scenario, gebaseerd op een kortverhaal van Nobelprijswinnares Doris Lessing, graag verfilmd gezien door iemand zoals François Ozon. In de stijl van Gouttes d'eau sur pierres brûlantes dan wel. Maar al grijpt Anne Fontaine (Nettoyage à sec en Augustin onder meer) niet de intimistische en op de huid gefilmde kansen waartoe de film zich leent, toch levert de Française een verdienstelijke film af.

Niet omwille van de conversaties, die veeleer oppervlakkig en sec blijven (ook al wordt er in dit emotieloze kader wel degelijk een – zij het geforceerd - traantje weggepinkt). Wél omwille van de opgefokte situatie. Wanneer de twee jeugdvriendinnen Lil en Roz op rijpere leeftijd zonder man zitten ontstaat er – tegen de setting van een zonnige Australische kustlijn – een amoureus spel tussen beide vrouwen en elkanders Beach Boy-zonen. In die Oedipale vierhoeksrelatie, hoe laid back en tropisch hun leven ook mag lijken, begint het te rommelen. “Ik was bij Lil. Ik deed met haar wat Ian met jou deed vannacht”, sneert Tom naar zijn moeder.

Net omdat de jongens en de vrouwen samen opgroeiden is het zoeken naar hun drijfveren: Is jaloezie geen perfect excuus tot wraak wanneer je beste vriend(in) aan de haal gaat met je zoon/moeder? Zoals gezegd, de onderlinge conversaties wijken niet af van het alledaagse. Van tijd tot tijd eens breken met dat voortkabbelen had de film ten goede gekomen. Want dat is wat TWO MOTHERS vooral mist: een keerpunt, een diepgaande emotionele dubio of een sterkere acteerprestatie van de cast (die met Naomi Watts en Robin – ex-Sean Penn – Wright nochtans uit klinkende namen bestaat).

Scènes zoals die waarin Ian en Tom in de clinch liggen en je je als kijker afvraagt of de moeders hun zoon, dan wel hun minnaar ter hulp schieten, hadden we graag wat meer gezien. Of in een andere zin mocht het ‘ongemakkelijke’, zoals gereflecteerd in Watts’ personage, gerust de hele film hebben onderbouwd. Zodat we niet alleen kijken naar, maar wel degelijk zitten met en vraagtekens zetten bij de psychologisch krachtige thematiek van lust, vriendschap en familie. Graag wat meer pit (bij het rollenspel) en wat minder zee, want met in elke scène shots van de kust ga je je toch afvragen voor wie uiteindelijk de hoofdrol is weggelegd.

Geschreven door SARAH SKORIC

Two Mothers / Perfect Mothers

03/04/2013