Ugly

Vergeet het escapistische sprookje Slumdog Millionaire. Voor wie een waarachtiger beeld van het moderne India wil, is er nu UGLY. Met een gewelddadige genrefilm als alibi levert scenarist-regisseur Anurag Kashyap (Gangs of Wasseypur, Dev.D, Black Friday) keiharde sociale kritiek op de gang van zaken in eigen land. De plot draait om de ontvoering van een tienjarig meisje en de pogingen van haar gescheiden ouders om haar met alle mogelijke middelen terug te krijgen.

Het is zowat de antithese van Bollywood, al is er wel een ironische knipoog naar de song & dance-formules van de dominante Indiase filmindustrie in de vorm van de kitscherige videoclips die een personage op televisie bekijkt. In de beste traditie van Dostojevski en Dickens zijn de (bij momenten met de geloofwaardigheid flirtende) plotverwikkelingen maar een voorwendsel om een dwarsdoorsnede te maken van de Indiase maatschappij en haar dolgedraaide inwoners. De titel mag je best letterlijk nemen.

UGLY is een illusieloos en ontluisterend portret van al wat lelijk is in de menselijke natuur. Mumbai staat symbool voor het moderne India, een dynamische wereldstad met movers & shakers, maar ook met een schrijnende tegenstelling tussen rijk en arm, oud en nieuw. Het Aziatische land komt uit de film naar voren als een samenleving die het noorden kwijt is, gebrand op status en snel geldgewin. Maar tussen droom en werkelijkheid gaapt een brede kloof, die sommigen vervolgens via de misdaad trachten te overbruggen. Iedereen bedriegt iedereen, haat en naijver zijn de norm, liefde en vriendschap de uitzondering; zelfs je eigen familie kun je niet vertrouwen. Elk personage heeft zo zijn eigen agenda en het welzijn van het vermiste meisje zakt soms gevaarlijk ver weg op de prioriteitenlijst.

De originaliteit van UGLY zit niet in de plotafwikkeling, maar in de vormgeving. Vanaf de eerste beelden houdt Kashyap er via een nerveuze beeldregie en snelle montage een daverend ritme in dat de kijker aan zijn stoel kluistert. De koortsige fotografie in panoramisch breedbeeld roept een schaduwwereld op waarin niets is wat het lijkt. Alleen jammer van de al te dominante soundtrack vol gierende elektrische gitaren, die de spanning en psychologische terreur nog opdrijft.

Ugly

04/06/2014
2013