Un plan parfait

Met zijn zelf geregisseerde komedies Bienvenue chez les Ch'tis (2008) en Rien à Déclarer(2011) week komiek Dany Boon af van de Parijse norm door de regionale volkse levenswijze te typeren en te spotten met Franse vooroordelen. Boons stijl betekende een terugkeer naar de klassieke populaire Franse komedie uit de tijd van Fernandel en Bourvil, waarin de regionale dialecten de aanhef vormden voor het filmjolijt en de acteurs zelf voor de gags zorgden.

Met UN PLAN PARFAIT, geregisseerd door Pascal L'arnacoeur Chaumeil, zet Boon echter een stap terug naar de Parijse conventies van het Franse komediegenre. Hij kiest hier niet langer voor woordgrappen maar voor de gestroomlijnde, beschaafde grol. Zijn acteerprestatie in Chaumeils film leunt dicht aan bij zijn vertolking in de romcom Le code a changé  van Danièle Thompson.

Net zoals in Thompsons films La bûche en Le code a changé vormt ook in Un plan parfait een eindejaarsdiner of een etentje in de betere grootstedelijke middenklasse het raamkozijn voor allerlei bespiegelingen over liefdesgeluk. Zo liepen in de familie Lefebvre alle eerste huwelijken uit op een scheiding. Reden voor de dochter om de familievloek te omzeilen door de ware Jacob voor een tweede huwelijkseditie te bewaren en eerst een schijnhuwelijk af te sluiten met een klungel, Dany Boon dus…

Hun onhandige ontmoeting op een vlucht naar Kenia via Kopenhagen kon de start zijn van een Franse versie van een screwball comedy, maar blijft beperkt tot het geijkte verhaal van twee tegenpolen die op elkaar verliefd worden. Het samenspel tussen de vereenzaamde Dany Boon en verleidelijke blondine Diane Kruger in het tropische decor herinnert aan de confrontatie Montand-Deneuve in Rappeneau's Le Sauvage (1975). Als regisseur mist Pascal Chaumeil evenwel de vederlichte toets van Jean-Paul Rappeneau. Enkele spotknipoogjes naar de journalistieke stijl van de reisgids ‘Le guide des Routards’ uitgezonderd, is UN PLAN PARFAIT een geglobaliseerde verstand-op-nul komedie geworden.

Het is een voorspelbare feelgood-movie, deels gefinancierd met Waalse tax shelter, met overbodige opnames in Moskou, Nairobi en de Kilimanjaro en met een geglobaliseerde actrice zoals de Duitse Diane Kruger (Troy, Inglorious Bastards) als tegenspeelster van de Franse komiek. Zelfs de slotgeneriek met de bloopers biedt geen echte verrassing.

Geschreven door DIRK MICHIELS

Un plan parfait

31/10/2012