Una mujer fantástica

Op één dag tijd kan het allemaal plots afgelopen zijn. Het oogde nog zo mooi: een zuiverende massagesauna, een avondserenade, een verjaardagsfeestje, een uitnodiging om samen naar die imposante waterval te gaan kijken, een vrijpartij. En dan gebeurt het onvermijdelijke. Midden in de nacht zit hij zijn buikpijn te verbijten op de rand van het bed. Als zij hem even alleen laat bij de lift valt hij een halve verdieping van de trap. In volle paniek rijden ze naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis. En in die kille omgeving wordt alles op z’n kop gezet. Niet hij, de alom gerespecteerde Orlando is het hoofdpersonage, de focus komt volledig op haar te liggen, de weifelende jonge Marina. Van het ene moment op het andere wordt alles in haar leven verdacht, ze heeft het eerst zelfs niet door. Is het normaal dat zij samen is met een twintig jaar oudere man? Waarom heeft ze een mannennaam op haar identiteitskaart staan? Hoe komt haar lief aan die kneuzingen? Heeft zij er ook? Waarom is ze weggegaan uit het ziekenhuis?

Wat haar overkomt in het ziekenhuis is nog maar klein bier met wat haar te wachten staat bij de politie en de welgestelde familie van Orlando. Zij probeert zich waardig te houden, ze probeert in de eerste plaats zelf haar verdriet te verwerken. Simpele antwoorden geeft UNA MUJER FANTÁSTICA niet dadelijk prijs. Zo verwacht je als toeschouwer op het moment dat de hoofddokter Marina bij zich roept allereerst een antwoord op de vraag of Orlando het al dan niet gehaald heeft. In de plaats krijg je te maken met de achterdocht van de dokter die Marina schaamteloos uitvraagt over haar geslachtsoperatie. Pas later wordt de twijfel weggenomen in een telefoongesprek waarin ze vertelt dat de man die ze liefheeft wel degelijk overleden is.

De niet voor de hand liggende relatie stuit op veel onbegrip in haar omgeving, vooral bij Orlando's ex-vrouw en zoon, die Marina's Duitse scheper opeist en haar het appartement uitzet. Ze krijgt subtiele en minder subtiele vernederingen te verwerken, waar ze zich zo goed en zo kwaad als mogelijk uit redt, met de klasse en de waardigheid waaraan de film zijn titel overhoudt. Haar zus biedt haar onderdak, maar meer troost vindt ze bij de muziekleraar die haar zangcarrière verder gestalte geeft.

Het is niet alleen het stramien van schrandere weglatingen die de aandacht van de kijker vasthoudt, er is er ook een uitgekiend gebruik van spiegels en lichteffecten, nogal vanzelfsprekend in de nachtclubscènes, maar opvallender in het ziekenhuis, de parkeergarage, de catacomben van het crematorium, en in haar hallucinaties waarin de man haar voor de geest komt.

De Chileense regisseur Sebastián Lelio ontwijkt handig het risico van een loodzware themafilm rond rouw, geslacht of klassenverschil, al komen die thema’s toch stuk voor stuk aan bod. De geschetste situatie biedt wel aanleiding tot enkele rake observaties rond de genderproblematiek, de vooroordelen van de gegoede klasse, de man-vrouwverhouding en hoe de goegemeente daar tegenover staat. Vooral blinkt deze film uit in de haarfijne karaktertekening van alle personages. In Lelio's vorige film Gloria (2013) ging de aandacht nog haast uitsluitend naar de titelvertolkster Paulina García, die daarvoor de Zilveren Beer voor Beste Actrice in Berlijn in de wacht sleepte. (Lag dat dit voorjaar te gevoelig voor de transseksuele Daniela Vega?) Nu behaalde hij samen met coscenarist Gonzalo Maza de prijs voor het Beste Scenario, verdedigbaar vanwege de uitgevlooide ellipsvorm, maar ook weer niet omdat er een aantal plotlijnen onafgewerkt blijven. Zonder verder iets te willen verraden over de plot: hoe zat het nu met die enveloppe, en waarom reageert Marina daar zo radicaal op?

Vertoningen: cinenews.be

Meer reviews, portretten, themastukken en interviews vind je in ons maandelijkse filmmagazine, te bestellen met een mailtje naar info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten, of maandelijks in uw bus via een abonnement

Geschreven door HUGO BERNAERS

Una mujer fantástica

30/08/2017