Una Pistola En Cada Mano

Barcelona, Spanje. Twee oude bekenden lopen elkaar tegen het lijf en storten hun hart uit. Een man brengt zijn zoontje bij zijn ex-vrouw terug en tracht de brokken uit het verleden te lijmen. Twee mannen raken aan de praat in een park en geven elkaar advies over liefde en huwelijkstrouw. Een jonge vader papt aan met een collega die de reputatie heeft zich gemakkelijk te laten verleiden. En twee vrienden bespreken hun relatieperikelen met hun respectieve partners.

In UNA PISTOLA EN CADA MANO (letterlijk: een pistool in elke hand) komen de problemen van een reeks mannen in de veertig of ouder uitgebreid aan bod. Ze hebben stuk voor stuk een carrière, een relatie en/of kinderen, maar toch is lang niet alles zoals ze twintig jaar geleden gedroomd hadden. Het wapen uit de titel is slang voor dat onderdeel van de masculiene anatomie waarmee de meeste mannen denken wanneer hun hersenen het laten afweten. Met verwijzingen naar John Wayne en een galmende gitaar op de soundtrack loopt de westernmetafoor als een rode draad door de film. In lang uitgesponnen dialogen kaart de Catalaans-Spaanse cineast Cesc Gay (En la ciudad, Krámpack) de neurosen en mankementen van zijn eigen generatie aan, al wordt de toon nergens bitter of tragisch.

In plaats van heen en weer te snijden tussen de verhalen laat hij de sequenties hun natuurlijke verloop; finaal komen alle personages samen op een feestje. Het voordeel van deze aanpak is dat je de vertolkingen tot in de kleinste details kunt volgen. En met een ensemblecast van de allerbeste Spaanse acteurs aangevuld met een handvol Argentijnen is het regelrecht genieten, alsof je op de eerste rij zat bij een onderhoudend toneelstuk. Tijdens de recentste editie van de Goya’s (de Spaanse Oscars) kreeg Candela Peña voor haar vertolking in de film trouwens de prijs voor de beste vrouwelijke bijrol. Jammer genoeg loopt een en ander zozeer op wieltjes dat er al snel een zekere gezapigheid binnensluipt. De keurige maar weinig inspirerende vormgeving is ook al niet van dien aard om daar veel verandering in te brengen.

UNA PISTOLA EN CADA MANO is als de champagne die er wordt geschonken; hij gaat vlot binnen, maar vervliegt al even snel.

Una Pistola En Cada Mano

04/09/2013