Under the Skin

Veel houvast krijg je niet in UNDER THE SKIN, de langverwachte derde film van de Britse trendsetter en videofilmer Jonathan Glazer na Sexy Beast (2001) en Birth (2004), maar dat hoeft ook niet.

Drie zinnen om het verhaaltje toch enigszins te situeren: ergens in de omgeving van het Schotse Glasgow haalt een gehelmde motorrijder het lichaam van een vrouw uit de gracht om een ander wezen met haar kleren tot leven te wekken. De man gebruikt de onaards mooie vrouw om de Schotse mannen naar een vreemd oord te lokken, waar ze willoos in een inktzwarte bewaarvloeistof worden ondergedompeld. Haar verleidingskunsten vanuit haar bestelwagen werken evenwel niet altijd.

Meer dan deze vrij summiere samenvatting zou onrecht doen aan de bedwelmend suggestieve krachten van deze film. Een bloedmooie Scarlett Johansson, voor de gelegenheid met zwarte lokken, doet met de toeschouwer precies wat ze met haar slachtoffers in de film doet; ze zodanig fascineren dat ze de bevreemdende dreiging voor lief nemen.

Glazer heeft bijna tien jaar de tijd genomen om de film te laten rijpen, wat aan alle details te merken is, vanaf de Kubrickiaanse openingsscène waarin de sterrenhemel herleid wordt tot een menselijke oogbal die je aanstaart. Zonder enige overgang wordt plaatsgemaakt voor herkenbare aardse camerabeelden, hyperkinetisch laverend op de Schotse landwegen, even later dan weer gewisseld voor hypnotiserende beelden van de naakte mensenlichamen die in de vloeistof verdwijnen. Zo abstract en gestileerd als de binnenlocaties opgenomen zijn, zo concreet zijn de Schotse landschappen en kroegen in beeld gebracht.

De film werkt beurtelings volgens de logica van een droom en volgens de patronen van het gewone sociale leven. Zo krijg je op een bepaald moment zelfs sympathie voor de buitenaardse kijk van Johansson op de mensen die haar pad kruisen. Heeft ze mededogen? Probeert ze onder de vleugels van haar kille mentor uit te raken: de moordenaar op zijn zware motor?

Dat de bewuste vaagheid voor irritatie kan zorgen is begrijpelijk, de controverse die UNDER THE SKIN in Venetië veroorzaakte is het bewijs, maar het is vooral een verbluffende en oorspronkelijke creatie die lang op het netvlies blijft branden. Jammer van het einde in de sneeuw, want de trance had gerust heel wat langer mogen aanhouden.

Geschreven door HUGO BERNAERS

Under the Skin

25/06/2014