Une vie

Na de actuele urgentie van La loi du marché, een heel loachiaans of dardennesk verhaal over een werkloze vijftigplusser die verstikt in inhumane regelneverij en winstbejag, kiest Fransman Stéphane Brizé voor een verfilming van de negentiende-eeuwse debuutroman van Guy de Maupassant, eind jaren 50 al verfilmd door de eerder dit jaar overleden cineast-schrijver Alexandre Astruc (die de term ‘caméra stylo’ tot zijn pennenvruchten mag rekenen).

In UNE VIE – afgelopen zomer winnaar van de Fipresci-persprijs (!) in Venetië op het Filmfestival – wordt het centrale personage niet belaagd door het rücksichtslos onverschillige kapitalisme, maar wel door de benauwende verdrukking van een afstervende, in zichzelf besloten landbouwadel, bijgestaan door een wanstaltig bemoeizuchtige kerk. De jonge Jeanne, dochter van de barones, meent een ideale partner te hebben gevonden in Julien, uiteraard eveneens van nobele afkomst. Romantische toenadering slaat om in een verstikkende seksscène, voorbode van de ellende die haar te wachten staat. Door met een losse handcamera dicht op slechts één personage te filmen, ook in scènes met interacties tussen meer dan een protagonist, koketteert UNE VIE met de bescheiden waarheid – L’humble vérité was destijds een alternatieve titel voor het debuut van De Maupassant – in kleine, concrete handelingen. Maar om behalve deze impressies nagenoeg het hele volwassen leven van Jeanne uit de doeken te doen, grijpt UNE VIE naar voorgelezen brieffragmenten en voice-overs. Dat zorgt voor een film in verschillende snelheden, die nooit zijn cadans lijkt te vinden. In La loi du marché was de vraag hoelang het zou duren voor de goedzak zijn stem zou verheffen tegen het onrecht dat hem treft. In UNE VIE regeert de gelatenheid (“Het leven is nooit zo goed of zo slecht als je denkt”), die ook doordringt in de weinig geïnspireerde mise-en-scène. De overgang van een eigentijds, mannelijk personage naar een negentiende-eeuwse aristocrate – de amper tot de verbeelding sprekende Engelstalige titels The Measure of a Man en A Woman’s Life stippen een verband aan tussen beide films – is er een van sluimerend verzet naar allesverterende dociliteit.

Une vie

16/11/2016
2016