Unlocked

De tijd dat regisseur Michael Apted zijn drukke werkschema voor tv-series en documentaires onderbrak om de langspeelfilm 'Gorillas in the Mist' te draaien, ligt alweer bijna 30 jaar achter ons. Aangemoedigd door het succes van die pseudodocumentaire, maakt hij sindsdien af en toe tijd vrij om voor het grote scherm te filmen, wat doorgaans middelmatig, routineus werk in het actiegenre oplevert.

Dat is niet anders met UNLOCKED, een paranoïde samenzweringsthriller die schaamteloos meesurft op de angstgolf rond de terreur van IS. We hebben dan ook geen medelijden als de film zou floppen omdat niemand op dit moment zin heeft om te gaan kijken naar een geplande gifgasaanval op het centrum van Londen.

Alice (Noomi Rapace) wordt als CIA-agent in Londen geparkeerd nadat ze gefaald had om een terroristische aanval in Parijs te verijdelen. Ze opereert undercover als sociaal werkster, tot ze op het spoor komt van een tak van IS die een vernietigende gifgasaanval op de Engelse hoofdstad plant. Tegen wil en dank rolt ze opnieuw de actie binnen in een film die het vooral van de kinetische energie moet hebben en veel minder van een ingenieus scenario. Dat veteraan Apted op dat vlak genoeg ervaring heeft opgedaan (hij heeft onder meer de James Bond-aflevering The World Is Not Enough op zijn naam staan), is eraan te zien. De actiescènes zijn potig en gezwind in beeld gezet. Jammer genoeg worden ze niet aan elkaar gevlochten door een meeslepende spanningsboog. Wat echter meteen in het oog springt, is de cast. Van oudgediende klasbakken als Michael Douglas en John Malkovich tot jonge goden als Orlando Bloom, de lijst is indrukwekkend genoeg om een topfilm van David Fincher of Oliver Stone te bevoorraden. De hoofdrol is echter voorbestemd voor Rapace, die na haar prestatie in het oorspronkelijke Millennium-drieluik een enkel ticketje richting Hollywood kocht, maar daar om een of andere reden nooit een toprol heeft kunnen versieren. Ze bewijst nochtans opnieuw een uitstekende actieactrice te zijn. Haar vertolking is intens, haar fysieke présence indrukwekkend. Jammer genoeg krijgt ze niet alleen weinig materiaal om haar talent ten volle te benutten, bovendien is de kans klein dat deze film voldoende aandacht trekt om haar een niveau hoger te katapulteren.

UNLOCKED loopt vanaf 31 mei in de zalen. De vertoningen vind je terug op cinenews.be.

Unlocked

31/05/2017