Untouchable

De berichten over de seksuele wandaden van Miramaxmogul Harvey Weinstein leidden in 2017 tot de #MeToo-beweging. Ondertussen blijft hij zijn onschuld volhouden, trof hij een schikking met ex-medewerkers en bereidt hij zijn strafzaak wegens verkrachting voor. Maar zijn voormalige onaantastbaarheid, die is nu echt voorbij. Zo maken enkele van zijn slachtoffers wel duidelijk in de documentaire UNTOUCHABLE.

Als je aan grote Hollywoodbonzen denkt, dan denk je aan beruchte figuren zoals Louis B. Mayer: gezette, grote piefen die het in Tinseltown voor het zeggen hebben en een uitgebreid netwerk hebben opgebouwd om hun zin te kunnen krijgen. Onaanraakbare figuren van wie je dacht dat ze alleen in het verleden onschendbaar waren, tot succesvol filmproducent Harvey Weinstein in 2018 door zestien vrouwen beschuldigd werd van seksueel overschrijdend gedrag en verkrachting.

De documentaire UNTOUCHABLE gaat – zoals de titel al doet vermoeden – over de verregaande onaantastbaarheid van Weinstein. Door zijn wereldwijde netwerk, zijn hoge aanzien in de sector en zijn ontwapenende charisma kon hij het zich jarenlang veroorloven om straffeloos filmcarrières te maken of te kraken en om zich te vergrijpen aan tal van actrices, stagiaires en vrouwelijke collega’s in de filmwereld.

Ursula MacFarlane (die eerder ook documentaires draaide over de abortusproblematiek in de VS en Charlie Hebdo) gaat met haar docu’s geen taboes uit de weg en kiest in haar nieuwste resoluut voor de slachtoffers van Weinstein. Het is tijd dat deze vrouwen gehoord worden en hun eigen verhaal kunnen vertellen aan de rest van de wereld zonder een beroep te moeten doen op de pers. UNTOUCHABLE legt vooral de focus op de slachtoffers van Weinstein en die sterkte is meteen ook de achilleshiel van de film.

Want wat weten we nu, menig schandaal, een hashtag en een documentaire later, eigenlijk écht meer over Harvey Weinstein? We zien dat UNTOUCHABLE inzicht probeert te krijgen in het machtsmisbruik van Weinstein door verhalen van (ex-)collega’s en slachtoffers. De filmproducent wordt nogal eenzijdig afgeschilderd als een onzeker monster in plaats van een complex mens met psychische gebreken. Zonder interviews met experts uit de geestelijke gezondheidszorg lijkt dit portret een beetje uit de lucht gegrepen.

UNTOUCHABLE kijkt niet genoeg naar oplossingen of oorzaken. Waarom bestaat machtsmisbruik en vooral: wat kunnen we doen om het in de toekomst te voorkomen, niet alleen in de filmindustrie, maar ook elders? UNTOUCHABLE ontwijkt cruciale vragen terwijl het slachtoffers op het voorplan houdt.

Geschreven door ELINE VAN HOOYDONCK

Untouchable

26/06/2019