Vaiana

Als duo hebben John Musker en Ron Clements al zes Disneyfilms geregisseerd, waaronder The Little Mermaid, Aladdin en The Princess and the Frog. VAIANA (in de VS heet de film MOANA, maar wegens bestaande identieke merknamen kon dat niet in Europa) is hun eerste computeranimatiefilm. VAIANA is een lust voor oog en oor. De 16-jarige dochter van de chef van een eiland in de Stille Zuidzee is voorbestemd om haar vader op te volgen. Vaiana is slim, kordaat en dapper, geen prinses op zoek naar een prins. Alles wat ook maar de schijn zou hebben van een liefdesverhaal ontbreekt.

De klassieke genderrollen worden gewoon omgekeerd: geen mannelijke held, maar een tienermeisje bevecht een helse demon en redt het volk. De actie speelt zich af in een door Disney nog niet ontgonnen deel van de wereld: Polynesië. Het eilandenrijk, zijn bewoners, de natuurpracht en de cultuur worden sympathiek en een beetje toverachtig in beeld gebracht. VAIANA is trouwens een muzikale film, met een dozijn songs waaronder knappe meezingers zoals ‘You’re Welcome’ en ‘We know the Way’. Een fijne scène is die waarin een gevaarlijke maar grappige reuzenkrab het nummer ‘Shiny’ kweelt. In de beginbeelden al wordt een magische toon gezet die aan de Japanse grootmeester Hayao Miyazaki doet denken: Vaiana blijkt als peuter een speciale band met de oceaan te hebben, een oceaan die als een levend wezen contact met het meisje heeft, haar streelt en met haar speelt.

Als tiener droomt Vaiana ervan zoals haar voorvaderen de oceaan te bezeilen. De gelegenheid om dat te doen dient zich aan wanneer het eiland op mysterieuze wijze zonder voedsel komt te zitten. Van haar stervende grootmoeder, een wijze vrouw met contacten over de dood heen, leert Vaiana wat er moet gebeuren. Het verbod van haar vader negerend vertrekt ze naar een mythisch eiland. Onderweg krijgt ze gezelschap van de halfgod Maui, een getatoeëerde kolos die verschillende gedaantes kan aannemen. Maui is een opschepper, maar Vaiana staat haar mannetje. Haar reis is er ook een van zelfontdekking en groei naar volwassenheid. Geen prekerige boodschappen dus in het verhaal. Een fijne toegift zijn de godenhistories die worden verteld via tattoofiguurtjes die tot leven komen op de enorme borstkas van Maui. En oh ja, de niet zo pientere haan Heihei steelt de show.

Geschreven door LUK MENTEN

Vaiana

30/11/2016