Valerian

Luc Besson, het enfant terrible van de Franse cinema, wordt al meer dan dertig jaar even sterk op handen gedragen als verguisd om de eigenzinnige manier waarmee hij publieksfilms regisseert en produceert onder de vleugels van zijn EuropaCorp. Zijn nieuwste epische sciencefictionavontuur VALERIAN AND THE CITY OF A THOUSAND PLANETS splijt de kampen nog verder in tweeën.

Feit is dat hij met deze productie een Europees tegengif gemaakt heeft voor de onstuitbare rist superheldenfilms die we vanuit de Marvel- en DC Comics-stal nu al enkele decennia lang over ons heen krijgen. Het bronmateriaal van dienst is Ravian (in het Frans Valérian et Laureline), een Franse stripreeks die focust op tijd-ruimteagent Valerian en zijn vrouwelijke kompaan Laureline tijdens hun avonturen in het universum. Ja, er zijn raakpunten met Bessons The Fifth Element (1997), die eveneens door dezelfde stripreeks geïnspireerd was en waarbij er ook een vrouwelijk fotomodel in een van hoofdrollen was gecast (toen was dat Milla Jovovich, nu is dat Cara Delevingne), maar VALERIAN gebruikt de strips louter als startpunt voor de personages en de situering van het verhaal, en vaart – zoals we dat van Besson mogen verwachten – voor het overige volledig zijn eigenwijze koers. We volgen majoor Valerian en sergeant Laureline als speciale agenten van de World State Federation, terwijl ze naar verafgelegen locaties en verschillende dimensies reizen om het universum te redden. Daarbij krijgen ze het aan de stok met intergalactische booswichten, ontmoeten ze verschillende rassen en wezens, en belanden ze in het ene merkwaardige avontuur na het andere.

VALERIAN heeft niet dezelfde epische grandeur als Star Wars (een saga die eveneens mee geïnspireerd was door dezelfde stripreeks), of de absurd gedetailleerde visuele panache van Avatar, maar geeft beslist een unieke invulling aan het avontuurlijke sciencefictionsubgenre. Kijk zeker uit naar de tot de verbeelding sprekende bijrollen/cameo’s van onder meer muzikant Herbie Hancock, Rutger Hauer, Rihanna en Mathieu Kassovitz. Stijl over inhoud? Zeer zeker. Plot ondergeschikt aan de look? Absoluut. Maar VALERIAN is tevens een overdadig kleurrijke, optimistische, excentrieke, tot de nok met creatieve ideeën gevulde visuele trip zoals u die nog nooit eerder gemaakt/gezien heeft.

Kijk op cinenews.be voor de vertoningen van VALERIAN AND THE CITY OF A THOUSAND PLANETS.

Meer recensies, wedstrijden, achtergrondstukken en interviews vind je terug in ons magazine, te koop in de boekhandel of online te bestellen via info@filmmagie.be. Een abonnement van 10 nummers is het voordeligst en gemakkelijkst.

Geschreven door DIMITRI DEWEVER

Valerian

26/07/2017