Venom

Met VENOM verrijkt Marvel zijn Spider-Man universum: niet alleen nam de gummiachtige parasiet in de strips bezit van Peter Parker, hij werd ook de aartsvijand van de superheld nadat hij samensmolt met Eddie Brock. Marvel houdt Spider-Man hier echter volledig buiten beeld om van Eddie Brock een autonome antiheld te maken.

Eddie Brock, een koppige, zelfingenomen onderzoeksjournalist voor een tv-station, krijgt na een schofferende reportage over Carlton Drake (de controversiële en machtige CEO van een farmabedrijf) de bons van zowel zijn baas als zijn verloofde. Drake houdt zich niet alleen bezig met experimenten op mensen, hij stuurt tevens vluchten het heelal in op zoek naar eventuele habitats en grondstoffen die de mensheid (lees: zijn firma en dus zijn portemonnee) ten goede kunnen komen.

Deze superheldenfilm opent met de crash van een van Drakes raketten, gevuld met cilinders met symbiotische levensvormen, in Maleisië. Een van de cilinders is echter beschadigd en de ontsnapte alien verhuist van gastheer naar gastheer om vervolgens koers te zetten naar de VS, waar Drake ondertussen verscheidene ‘vrijwilligers’ aan de symbioot heeft blootgesteld en deze een uitgelezen gastheer heeft gevonden in het lichaam van Eddie Brock.

Dolle pret dus. Het ziet ernaar uit dat venom het begin is van een reeks: de film is erg succesvol in de VS en het werd alvast aangekondigd dat Woody Harrelson voor deel twee in de huid zal kruipen van Cletus Kassady. Jammer dus dat dit eerste hoofdstuk een vreselijk luidruchtig CGI-spektakel geworden is, waarin de best talentvolle acteurs grappig moeten overkomen. Ze hanteren een zelfrelativerende humor, die de aaneenrijging van (vrij bloedloos) geweld aannemelijk moeten houden voor een PG13 publiek. Het feit dat de oorspronkelijke versie met bijna veertig minuten werd ingekort, doet vermoeden dat er behoorlijk wat geweld en misschien ook zinnige scènes werden geschrapt voor een publieksvriendelijke versie. Wat een sof!

Vertoningen: cinenews.be

Venom

15/10/2018