Victoria

Niet de Duitse filmmaker (en acteur) Sebastian Schipper (van onder meer Mitte Ende August, zijn interpretatie van Goethe’s ‘Die Wahlverwandtschaften' uit 1809) is de ster van VICTORIA, wel de Noorse cameraman, Sturla Brandth Grøvlen. Meer dan twee uur lang volgt zijn camera ononderbroken zijn personages doorheen de Berlijnse nacht. Het begint allemaal nogal banaal wanneer de jonge Spaanse migrante Victoria die pas een paar maanden in Berlijn woont, in een plaatselijke nachtdisco een kwartet jongens ontmoet. Met een van hen, de ietwat verlegen Sonne klikt het al meteen en bij de eerste de beste gelegenheid glippen ze weg voor wat meer intimiteit. Maar het wordt alles behalve een romantische feelgoodfilm.

De toon slaat helemaal om wanneer even later de anderen Sonne komen ophalen voor een nachtelijke opdracht waar heel geheimzinnig over wordt gedaan. Een van de andere jongeren is te dronken om nog met de auto te rijden. Snel wordt duidelijk dat het niet om een plezierritje gaat. Toch aarzelt Victoria niet om zich als chauffeur aan te bieden en zich bij het groepje aan te sluiten, al was het maar om Sonne voor erger te behoeden. Het is pas dan dat de gebeurtenissen helemaal uit de hand lopen en het viertal onvermijdelijk mee de dieperik in gesleurd wordt. Het is zoals een rollercoaster waar je niet meer uit kan stappen van zodra de machinerie zich in beweging heeft gezet. Het wordt nog een hel(s)e, ademloze, lange nacht doorheen de metropool.

Gaat er in het begin nog een zekere uitstraling uit van de twee hoofdpersonages, nadien wordt de focus volledig verlegd naar de actie en de achtervolging, maar die omschakeling is niet helemaal geslaagd in diezelfde voortdurende camerabeweging. Die krachttoer krijgt na verloop van tijd veeleer de allure van een gimmick. Op het einde slaat zelfs een gevoel van opluchting toe wanneer de camera bij het ochtendgloren het personage uiteindelijk loslaat.

VICTORIA was bij de uitreiking van de Lola's, de Duitse Oscars, goed voor zes bekroningen waaronder die voor Beste Film.

Geschreven door HUGO BERNAERS

Victoria