Vijay And I

Je eigen begrafenis bijwonen is een narcistische fantasie die voor weinigen werkelijkheid wordt. Will is een van hen. In de generiek, een juweeltje van computeranimatie, krijg je zijn hele voorgeschiedenis mee. Hoe hij als Duitse acteur in New York terechtkwam, na zijn studie aan de beroemde Actors Studio maar niet aan de bak kwam en uiteindelijk verkleed als een reusachtig groen konijn in een televisieprogramma de kinderharten sneller doet slaan.

Gelukkig is er nog de liefde, al lijkt het huwelijk met zijn joodse vrouw Julia zijn beste tijd te hebben gehad. Door een stom toeval denkt iedereen dat Will om het leven is gekomen. Dat brengt hem op een idee: Als hij zich nu eens uitgaf voor een oude makker van zichzelf? Samen met zijn Indiase vriend Rad dost hij zich uit als de sikh Vijay Singh en trekt naar zijn eigen begrafenis, meteen het begin van een reeks onwaarschijnlijke gebeurtenissen en romantische intriges. Op papier moet dat gegeven er veelbelovend hebben uitgezien. Persoonsverwisseling, joodse humor, misverstanden over etniciteit en religie, exotische geuren en kleuren…

VIJAY AND I bevat meer dan genoeg materiaal voor komische gensters, maar die blijven jammer genoeg grotendeels uit. De personages hebben voldoende diepgang en er kan al eens een grimlach af, maar de narratieve constructie blijkt finaal te artificieel om te kunnen overtuigen. Hoewel niet echt een komisch acteur trekt Moritz Bleibtreu zich als de protagonist vrij aardig uit de slag, maar zijn hysterische (ex-)echtgenote Patricia Arquette gaat meer dan eens over de rooie. Ook de andere vertolkingen zijn vrij ongelijk.

De Belgische filmregisseur Sam Garbarski (Quartier lointain, Irina Palm, Le tango des Rashevski) weet nooit de juiste toon te vatten en slaagt er maar niet in om het komische potentieel van zijn verhaal volop uit te buiten. Zijn beeldregie is ook te stroef en het vertelritme te laag om de ‘ondraaglijke lichtheid van het bestaan’ te suggereren die je in dergelijke films nu eenmaal nodig hebt – een lichtheid die Woody Allen (hier terloops geciteerd) op hoge leeftijd nog altijd probleemloos uit zijn mouw schudt. Al doet saxofonist Steve Houben op de soundtrack aardig zijn best met een paar mooie jazzthema’s.

Vijay And I

18/09/2013
2013