The Villagers

Met zijn experimentele debuut THE VILLAGERS legt filmfan Rinus Van de Velde de brug tussen atelier, galerie en bioscoop. In een ongelooflijk maakbaar decor fabriceert hij een buitengewone film, waarbij je laten geloven in authenticiteit wel de laatste van zijn ambities is.

Wie de naam Rinus Van de Velde hoort, denkt niet meteen aan cinema. De kunstenaar heeft naam verworven met zijn kenmerkende houtskooltekeningen. Daarvoor bouwt hij in zijn atelier eerst decors in papier en karton, legt hij uit aan VRT. Wanneer hij die decors vervolgens natekent, blijven er weinig details van de originele constructie over, vindt Van de Velde, details die in een film wel zichtbaar zijn. Met die ambitie voor ogen zag zijn debuutfilm THE VILLAGERS het levenslicht. Volledig opgenomen in zijn atelier, tussen de decorstukken die daar stof vingen, exploreert de tekenaar een alternatieve vorm van cinema.

Geen professionele acteurs, maar vrienden van de kunstenaar vertolken de anonieme personages. Geen tekst, maar stilte en achtergrondgeluid, en zelfs geen script, maar intuïtief filmen wat interessant lijkt. Zo gooit Van de Velde het traditionele filmproces op zijn kop. THE VILLAGERS doet geen ingewikkeld plot uit de doeken, noch schept het uitgediepte karakters. Losse sequenties uit het leven van de bewoners van dit kartonnen dorp volgen elkaar op. Daartussen ontplooit zich een groeiende spanning. De mysterieuze man die plots met een aktetas zijn appartement verlaat, moet toch iets in zijn schild voeren? Een minimale whodunit sluimert tussen het decor, een klein narratief dat zich pas in de montagekamer ontwikkelde.

Alles aan THE VILLAGERS is nep: het vliegtuig, het Hopperiaanse restaurant en zelfs het bos. Ook voor de inrichting van deze ruimtes kiest Van de Velde consequent voor papier, karton, piepschuim en ander rudimentair bouwmateriaal. Terwijl de gemiddelde bioscoopfilm the willing suspension of disbelieve torenhoog in het vaandel draagt, ondermijnt hij die radicaal. Zo wordt het blad dat uit de kartonnen, geverfde printer schuift, voortgetrokken door een net zichtbaar ragfijn touwtje. Het resultaat? Een vervreemding die haar effect niet mist. Alles is herkenbaar, maar toch ook anders. THE VILLAGERS wordt zo een unheimliche onderdompeling in een wereld die maakbaarheid celebreert.

Van de Veldes filmdebuut was van 5 september tot 12 oktober deel van een tentoonstelling in de Tim Van Laere Gallery in Antwerpen. Op zondag 24 november om 17u15 is THE VILLAGERS te bekijken in De Cinema (Antwerpen) tijdens het festival voor grafische kunsten Grafixx.

Geschreven door HANNE SCHELSTRAETE

The Villagers

2019